Dagbladet og VG i fritt fall

2.7K visninger
3 minutter lesetid
18

Mediaåret 2015 er forlengst omme, og omsider foreligger papiravisenes opplags- og lesertall for i fjor.
Tallene er praktisk talt blitt forbigått i stillhet av en presse som sårt trenger PR.
Nyhetsspeilet presenterer og kommenterer trender og funn i papiravisenes opplagstall for 2015.

Oversikten over de tørre tallene for papiravisenes opplagstall viser en tildels dramatisk utvikling for flere av de største avisene:

Aftenposten er fremdeles norges største avis, fulgt av VG. Avisene VG, Dagbladet og Dagens Næringsliv hadde alle omkring 20% nedgang i sitt opplag, i løpet av bare et eneste år.
Aftenposten er fremdeles norges største avis, fulgt av VG. Avisene VG, Dagbladet og Dagens Næringsliv hadde alle omkring 20 prosent nedgang i sitt opplag, i løpet av bare et eneste år. (Kilde: Mediebedriftenes Landsforening)

Nedgangen for de store regionavisene er mindre markant enn for enkelte av riksavisene, noe som har ført til at aviser som Bergens Tidende og Adresseavisen nå har større opplag enn aviser som Dagens Næringsliv og Dagbladet.

En viktig forklaring på opplagsraset er det som på mediaspråket kalles digitaliseringen av mediainformasjon. Stadig mer informasjon formidles nå via digitale plattformer som PC m. internett, nettbrett og mobil (smartphone / iphone).

Informasjon som publikum må betale for i en papiravis kan plukkes opp gratis på nettet. Dette har blitt en akilleshæl for de store avishusene, som i noen år har testet ut nye måter å ta seg betalt for digital informasjon, uten at det på noen måte ser ut til å kunne kompensere for bortfallet av papirinntektene, som omfatter både abonnement/løssalg og annonser.

Sett i lys av at én beholdt (papir)avisleser monner vesentlig mer enn én nykapret digital leser i Norge som i mange tiår har hatt verdens mest avislesende befolkning, så er det naturlig også å se etter andre årsaker til papiravisenes stupdykk i 2015, som NB! kom på toppen av flere år med sterk og jevn nedgang i opplaget for de største papiravisene.

Her er noen mulige forklaringer på avis-svikten:
– Er avisredaksjonene kunnskapsmessig på høyde med sitt publikum; hvorav mange er mer opplyst enn noengang?
– Publiseres det informasjon med substans, som oppleves som relevant av publikum?
– Fungerer pressen som den fjerde statsmakt og “samfunnets vaktbikkje”, eller som makthavernes åpenlyse etterplaprere?
– Avsløringer selger nå som før, hvorfor tar ikke avisene tak i saftige avsløringer som nå er innenfor rekkevidde?
– Oppfatter publikum avisenes oppslag som genuin journalistikk, eller som propaganda og forsøk på “tankepolitivirksomhet”?

Spørsmålet må stilles: Har det oppstått en betydelig tillitssvikt mellom avisredaksjonene og dem som engang var deres lesere?

En indikasjon på dette er at hovedavisene altfor ofte blokkerer for kommentarer fra leserne under artikler som får oppmerksomhet og skaper engasjement. Hva er de norske avisredaktørenes motiver for å oppføre seg som en “sovjet-presse” som i stor grad undertrykker og knebler frie ytringer?

Papiravisene ser ut til å ha kommet inn i en "dødsspiral" der stadig nye nedskjæringer og kutt bidrar til at å overleve den interne "stolleken" blir journalistenes fremste fokus. I Bergens Tidende har bare 4 av 10 journalister som ble meddelt at de ville bli oppsagt hvis de ikke godtok sluttpakker godtatt sluttpakkene som de er blitt tilbudt. På bildet redegjør VG-redaktør Torry Pedersen for utfallet av en pågående runde av "stolleken", mao. hvem som ville bli rammet av nedbemanninger. Til tross for at VG har kapret mer enn 50.000 abonnementer for digitalabonnementet VG Pluss, får avisen ennå 60% av sine inntekter fra papirutgaven...
Papiravisene ser ut til å ha kommet inn i en “dødsspiral” der stadig nye nedskjæringer og kutt bidrar til at å overleve den interne “stolleken” blir journalistenes fremste fokus. I Bergens Tidende har bare 4 av 10 journalister som ble meddelt at de ville bli oppsagt hvis de ikke godtok sluttpakker godtatt sluttpakkene som de er blitt tilbudt. På bildet redegjør VG-redaktør Torry Pedersen for utfallet av en pågående runde av “stolleken”, mao. hvem som ville bli rammet av nedbemanninger. Til tross for at VG har kapret mer enn 50.000 abonnementer for digitalabonnementet VG Pluss, får avisen ennå 60% av sine inntekter fra papiravisen…

 

Ifølgedenne oversikten fra Mediebedriftenes Landsforening mistet avisen VG 100.000 lønnsomme papiravislesere i løpet av et eneste år. Aftenposten og Dagbladet mistet "bare" 50.000 av sine lesere av sine papirutgaver. Legg forøvrig merke til at "klatreren" Klassekampen nå har kapret flere lesere enn Dagsavisen, det tidligere Arbeiderbladet.
Ifølge denne oversikten fra Mediebedriftenes Landsforening mistet avisen VG 100.000 lønnsomme papiravislesere i løpet av et eneste år. Aftenposten og Dagbladet mistet “bare” 50.000 av sine lesere av sine papirutgaver. Legg forøvrig merke til at “klatreren” Klassekampen nå har kapret flere lesere enn Dagsavisen, det tidligere Arbeiderbladet.

 

Dagligvarekjeder som REMA, som tradisjonelt har vært viktige salgssteder for papiraviser er seg selv nærmest, naturlig nok. De driver jo business. I år (2016) har REMA kuttet all annonsering i papiravisene.
Dagligvarekjeder som REMA, som tradisjonelt har vært viktige salgssteder for papiraviser er seg selv nærmest, naturlig nok. De driver jo business. I år (2016) har REMA kuttet all annonsering i papiravisene.

 

En ny trend i dagligvarebutikkene er at papiravisenes løssalgsstativer er i ferd med å få en mindre påtrengende og mer bortgjemt plassering inne i butikkene. For avisene innebærer det redusert markedsføringseksponering, og trolig redusert salg.
En ny trend i dagligvarebutikkene er at papiravisenes løssalgsstativer er i ferd med å få en mindre påtrengende og mer bortgjemt plassering inne i butikkene. For avisene innebærer dette redusert markedsføringseksponering, og trolig redusert salg.                                                                                                      (Disse bildene som er tatt i 2016 er fra Bunnpris til v. og Kiwi til h.)

 

For mange fungerer Facebook som en kombinasjon av "dagsrevy og spamfilter" der bare avisoppslag på nett som er av særskilt interesse kommer gjennom og blir vurdert og kommentert.
For mange fungerer Facebook som en kombinasjon av “dagsrevy og spamfilter” der bare avisoppslag på nett som er av særskilt interesse kommer gjennom og blir vurdert og kommentert.

 

Det er ikke sikkert at de leser Dagbladet eller VG på nett - Smartphones/Iphones er i ferd med å danke ut papiraviser, ikke minst blant den unge generasjon.
Det er ikke sikkert at de leser Dagbladet eller VG på sine mobiler…                                                                                 Smartphones/iphones er i ferd med å danke ut papiraviser, ikke minst blant den unge generasjon.

 

Hans Gaarder

Hans K. Gaarder er utdannet siviløkonom og svært tverrfaglig av legning og mest interessert i det som ikke har med økonomi å gjøre.

Hans har arbeidet i mange år med etterforskning i det offentlige og med fri og uavhengig forskning i privat regi. Er frontlinjeforsker på skjulte maktstrukturer, utenomjordisk liv og helse (Teoretisk Fysiologi og vaksiner).

0 0 stemmer
Artikkelvurdering
Varsle om nye kommentarer
Varsle om
guest

18 Kommentarer
Nyeste
Eldste Mest populær
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer
Otto Lund
Abonnent
8 år siden

Massemedia eiere og ansatte oppfører seg som utenlandske agenter, “Hvis noe ser ut som en and, svømmer som en and og kvekker som en and, så er det mest sannsynlig en and”, ett par tabuer følger, http://abeldanger.net

Nitupsar
Nitupsar
Abonnent
Svar til  Hans Gaarder
8 år siden

Altfor dyrt, alt sammen. Og hvorfor skal vi støtte opp om forbruket av en masse papir til aviser som neste dag går i søpla? Gode bøker kan forsvares, da disse er aktuelle i en årrekke og kan gå fra den ene til den andre. Men aviser; totalt og menigsløst sløseri! Og særlig da når de hovedsaklig er fylt med løgner og uvesentligheter. Jeg håper vi kan bli enige om en boikott av dette søplet!

Gunnar Friestad
Abonnent
8 år siden

Flott artikkel. Det beste som kommer ut av artikler i aviser nå om dagen, er jo faktisk leserinnlegg….som gjerne avisen ser seg nødt til å følge opp i etterkant. Veldig kjekt at flere og flere innser at de kan like godt se reklame på tv, som å lese avisen.

Geir
Geir
Abonnent
8 år siden

Så lenge de bevist holder tilbake viktig info til borgere av dette landet og ikke gjør sin journalistiske plikt kan de takke seg selv. At en avis blir politisk korrekt er det største Tabu man kan gjøre ovenfor sine lesere og sin nasjon, det må være dyptgravende nyansert ,ærlig og ekte og korrekt skal de vinne frem i en info krig. Håper de tar til vettet og bruker det,. Folk vil ha sannhet og det kan de servere hvis de vil/tør, hvis ikke la de svinne hen.

stein
stein
Abonnent
8 år siden

Sladder-avisenes tid er forbi? De har skrevet om irrelevante saker i mange tiår, og blir nå selv irrelevante. Interessant er derimot Klassekampen, selv om jeg synes de kunne være enda mer “skarpe”. Hadde noen sagt for noen tiår siden skulle ha lest denne publikasjonen dette er postet på eller steigan.no, hadde jeg sagt; Aldri! Men ting forandrer seg, en blir mer opplyst/belest, mye takket være slike som artikkelforfatteren. Og internett! :-)

smurfen
Redaksjonen
8 år siden

Takk for ny viktig, avslørende og glimrende artikkel Hans :)

Er det noen som leser aviser eller ser på nyheter på TV lenger da ? Det sluttet jeg med for mange år siden, hender jeg ruller over og ser noen overskrifter for å gå rett under artikkel for å lese kommentarfeltet, men nå er sensuren blitt så ekstrem der også at det gidder jeg sjelden lenger.

Media er den mest subsidierte næringen i Norge, med momsfritaket så blir det over 6 milliarder årlig. store deler av inntektene kommer fra store multinasjonale selskaper i form av reklame og skjult reklame kamuflert som artikler.

Alle vet at hunden ikke biter hånden som gir den mat.

De rare er jo at de umulig kan være særlig smarte, pga av den ekstreme politiske sensurene av kommentarfelt der over 95% av kommentarene blir slettet så mister de siste rest av lesere, folk som har brukt timer på å skrive en kommentar bare for å se at den forsvinner noen sekunder etterpå kjøper GARANTERT aldri den blekke som sensurerte dem resten av sitt liv.

Noen går lengre enn andre for skjule sannheten, Filmprodusenten David Crowley ble myrdet sammen med sitt barn og sin kjære før filmen Grey State ble ferdig, nå kommer det vi andre har vist i over 1 år endelig frem i media, han og familien ble myrdet og det ble fremstilt som drap og selvdrap sånn som så mange ganger før selv om bevisene overhodet ikke fantes, men derimot fantes det tonnevis med beviser på at de ble myrdet.

Justice for David Crowley of Gray State :)

The World in 2017: Video They DON’T Want You To See…

Trailer. GRAY STATE Official Concept Trailer #1

Rolf
Rolf
Anonym
8 år siden

Pressen har gravet sin egen grav. Det har blitt så ille at kommentarfeltene i de nettpubliserte nyheter ofte bare er ren kritikk av løgnenen som forsøkes servert av media. ORd som presstitutes, presstitution og lügenpress bobler opp i språket.

Jeg har liten sympati for dem…

Sandy Lunoe
Skribent
8 år siden

Norske journalister er feige. Det virker som om det finnes en tabu-liste med temaer som de ikke tør å publisere negativ informasjon eller kritiske spørsmål om. Listen blir lengre etter hvert.

Nå inkluderer listen myndighetenes tilbakeholding av informasjon fra befolkningen, manipulasjon av bivirkningsstatistikk for legemidler og vaksiner, autisme, Bill Gates, krybbedød, toksisitet og kreftfarer til giftstoffer, genmanipulert mat, GMO, Monsanto, chemtrails, strålingsfarer fra mobilmaster, smartmetere mm, Roundup, kreftrisiko ved visse søtningsstoffer, de ”etablerte” kreftbehandlinger og – psykiatrisk behandlinger og tette bindinger mellom myndigheter, det medisinske etablissement og industrien, mm

Nitupsar
Nitupsar
Abonnent
Svar til  Sandy Lunoe
8 år siden

Det er ikke først og fremst journalistene sin feil; det er redaksjonene. Og redaksjonene tør ikke utfordre eierne. Eierne representerer etablissementet og eliten og den er såre fornøyd med tingenes tilstand siden de befinner seg øverst i næringskjeden. Det er derfor forandring, som de hater, må komme nedenfra. Det vil si oss! Når det gjelder media er vårt viktigste våpen boikott.

Nitupsar
Nitupsar
Abonnent
8 år siden

Vi er lei av å bli løyet for!

Flere grunner eksisterer ganske sikkert, men dette er hovedgrunnen til de tradisjonelle medias tilbakegang. Jeg håper bare at disse ikke får et forlenget live ved å lære seg å lyve bedre ….

Nitupsar
Nitupsar
Abonnent
Svar til  Nitupsar
8 år siden

Jeg vil bare legge til at de få gangene jeg har abonnert på Aftenposten så har jeg tenkt “Hvorfor i all verden skal jeg betale for å lese noe jeg er sterkt uenig i?”
Og da har jeg bare latt abonnementet (som regel et prøveabonnement) løpe ut og ikke brydd meg med å fornye det.

anders
Skribent
8 år siden

Det er som du sier, tilliten er i fritt fall. Siden har vi alle tabutemaene fra lista de som enda ikke belyses. Ifbm “superspraydagene” 29-februar og 11.mars sendte jeg innlegg til Agderposten og Fædrelandsvennen om de hadde tenkt å skrive om dette dagene etterpå siden det var så mange i min krets som hadde fått knekk i nakken disse to dagene i undring over den intense stripingen på kryss og tvers? Selvsagt aldri svar.

Karen-Sofie thorstensen
Abonnent
8 år siden

Jeg syns avisene er FEIGE som ikke skriver om det som virkelig er viktig. Alt som er kontroversielt blir utelatt. Ingen reasjon – inten som svarer – de tør ikke ta opp de viktige tingene. Men bortsett fra det så kommer jeg til å lese papiraviser til de forsvinner. Ingenting så hyggelig som å sitte med en kopp kaffe i sofaen å lese avisen – mens å sitte på en kontorstol ved PC’en ikke er noen glede-

Strike
Strike
Abonnent
8 år siden

Flott at propaganda/programmeringsblekkene har en fallende trend!

« Forrige artikkel

Er Donald Trump Illuminati?

Neste artikkel »

Nye bekjennelser fra en økonomisk leiemorder

18
0
Vi vil gjerne ha din mening. Fritt og anonymt.x
()
x