Flyvning og flyteknologi er noe som fascinerer mange. Den gode nyheten er at dagens flyteknologi er kommet så langt at den topper science fiction. Den dårlige nyheten er at det praktiseres et drakonisk hemmelighold av den hotteste flyteknologien.
Dette følges opp av vestlig presse; inkl. fagmagasiner for teknologi og vitenskap (sic) som ikke ytrer et ord om noen av de mange flyvende ”sorte prosjektene” som umerkelig passerer over himmelhvelvingen og som offisielt ikke eksisterer (sic)…
Dette er flyvemaskiner som ikke bare er høyst reelle, men som også flyr rundt med frapperende design og flyveegenskaper. Nyhetsspeilet har, i motsetning til “den publiserende røkla” (NRK, TV2, Aftenposten, Nettavisen, Illustrert Vitenskap, Teknisk Ukeblad, Vi Menn osv.), valgt ikke å godta noen form for påtvunget eller selvpålagt nøtte-sensur.
Nyhetsspeilet – som bl.a. har som formål ”å sette sannheten fri” – har her gleden av å presentere med bilder, video og tekst noe av det ypperste innen dagens grensesprengende flyvende teknologi: Den flyvende sannheten!
Teknologien foreligger allerede; kun fantasien setter grenser for hva som er mulig. Svært mye er allerede blitt produsert og er på vingene – i største hemmelighet…
Lockheed X-22A DarkStar
Pensjonert militært amerikansk rundfly:
USAF flying wing disc aircraft
TR-3B Astra – flyvende triangel med plasma-ring i midten
TR-3B har en sirkulær, plasmafylt gasspedalen akselerator-ring som kalles magnetfelt forstyrrer (Magnetic Field Disrupter – MFD). Kvikksølvbasert plasma er komprimert til 250.000 atmosfærers trykk (!) ved en temperatur på 150 grader Kelvin (- 123 grader Celsius), og akselerert til 50.000 rpm (rotasjoner pr minutt) slik at det skapes en super-ledende plasma som forårsaker ”forstyrrelse” (dvs. reduksjon) av gravitasjonen.
MFD genererer et magnetisk vortex felt, som forstyrrer eller nøytraliserer effekten av gravitasjonen på nærliggende masse og reduserer vekten av flyet med 89%.
Det som skjer når du spinner plasma i høy hastighet i en ring med toroidal konfigurasjon er at ladde partikler i plasma ikke bare spinner jevnt rundt ringen, men har en tendens til å beveger seg rundt i ringen i et synkronisert mønster.
Dette kan forstås på en generell måte som følger: de ladede partikler som beveger seg rundt i ringen fungerer som en strøm (current) som skaper et magnetisk felt rundt ringen. Det er et velkjent faktum at elektroner (og ioner) har en tendens til å bevege seg på en spiralformet måte rundt magnetiske feltlinjer.
Lockheed F22 Raptor – “en luftens akrobat”
Her er en video der F22 Raptor viser litt luft-akrobatikk:
Lockheed P-791 – “en flyvende elefant”
Northrop Grumman B-2 Spirit – med anvendt electrogravitics
Et oppslag i flytidsskriftet AviationWeek i 1992 slo ned som en bombe da det avslørte at B2-flyet benytter antigravity-teknologi i form av såkalt elektrogravitasjon (“electrogravics”). Dette ble forsøkt dekket over og bortforklart ved at det ble hevdet at anvendt electrogrativics ble benyttet som et nødvendig element i å skape stealth-effekten, hvilket ikke var tilfelle…:
Boeing X-48B – “en flyvende flyndre”
Lockheed RQ-170 Sentinel – “flaggermusvinge i svaleflukt”
SkunkWorks-produksjonen RQ-170 Sentinel flyr fredfullt inn for landing “som en flaggermusvinge i svaleflukt” i Iran i 2011 (videoen under). Kan det sees som et tegn på at høyteknologiske flyvidundre er ment for fredelige formål (ganske enkelt FLYVNING) – og at det faktum at USA har benyttet våpenteknologi (og endog kriging – sic) som en kamuflasje for å få fortsette å utvikle kostbare høyteknologiske flytyper ikke lenger er nødvendig…?
http://www.youtube.com/watch?v=Y08LHkl3ggs
_________________________________________________________________________________________________________
Kilder:
http://ufotopsecret.over-blog.com/pages/TR3A_Sportster_TR3B_ASTRA_Lockheed_Martin-1884535.html
http://loockeed.e-monsite.com/pages/gaspipe-2.html
http://ufotopsecret.over-blog.com/pages/Revelations_surprenantes-2663270.html
http://blogs.defenceaviation.com/data/the-u-s-antigravity-squadron.html
http://www.exopoliticsspain.es/articulos/Art-35.htm
http://www.bibliotecapleyades.net/ciencia/ciencia_antigravity.htm
http://www.drboylan.com/xplanes2.html
http://www.militarydesktop.com/f-22-raptor-56433-wallpaper.html
http://www.fas.org/programs/ssp/man/uswpns/air/xplanes/x33.html
http://en.wikipedia.org/wiki/File:X-33_Venture_Star_in_Orbit.jpg
http://xplanes.free.fr/x24/x24-19.htm
http://www.aeroworld.net/fsh23.htm
http://www.integrityresearchinstitute.org/Enews/AntigravityPropulsion.pdf
http://www.netwrx1.com/skunk-works/
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Northrop_Tacit_Blue_-_side_view.jpg
http://www.davidwindle.pwp.blueyonder.co.uk/stealth.html
http://www.ultraclearance.com/test/?page_id=16
http://www.ultraclearance.com/test/?page_id=34
http://www.americanantigravity.com/news/space
http://www.loris-hemlof.com/UFO.html
http://johnkettler.com/black-programs-ufos-antigravity/
http://blogs.defenceaviation.com/data/the-u-s-antigravity-squadron.html
http://www.google.com/patents/US3187206?printsec=abstract&hl=no#v=onepage&q&f=false
http://humansarefree.com/2011/09/anti-gravity-and-secret-space-program.html
http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=2076.0
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_X-planes
http://www.youtube.com/watch?v=DpffcjnXMx0
http://criticalbelievers.proboards.com/index.cgi?board=ufoealien&action=print&thread=9951
http://www.ufos-aliens.co.uk/cosmicarea51.html
http://www.scribd.com/doc/25664401/803-Page-Collection-of-Papers-on-Anti-Gravity-Research#download
http://www.aquapol.co.uk/index.php?go=science/energy1
http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=5048.0
“Tåken” rundt flykroppen oppstår gjerne når flyet flyr i luftrom med høy luftfuktighet, og gjerne da når flykroppen også har samlet opp kondens/vann.
Overlydshastighet er ikke nødvendig, dog jo høyere hastighet og jo større areal av flykroppen som presser mot luftmassene og med det gjerne “rister av seg vann/kondens”, så øker selvsagt synligheten av at en “tåke”/(vapor)-effekt oppstår.
Noen eksempler:
Her et passasjerfly MD11 “i tåka”: http://farm8.static.flickr.com/7288/8741344187_48b24aaec0_m.jpg
Her en FA18 (Flyet er sannsynligvis på vei gjennom lydmuren, og “rister/smeller” derfor av seg oppsamlet kondens/vann i flykroppen, samt at luften rundt flyet gjerne blir påvirket av flyets høye hastighet ditto lufttrykk).
Har tom. sett F1-biler danne kondensstriper fra f.eks. speil/spoiler.. under “høy” hastighet -men selvsagt langt under lydens hastighet :-).
Ex-Skunk Works CEO Ben Rich on 60 minutes:
Russian Air Force Aircraft Documentary:
https://www.youtube.com/watch?v=2GhJHsHF91o
Mannfolkbladet Vi Menn har en presentasjon av kampflyet F22-Raptor i denne ukas utgave – noen år etter at F22-Raptor ble brettet ut i denne artikkelen her på Nyhetsspeilet.
Artikkelen er minst like aktuell nå som da den ble publisert for et par års tid tilbake. Mesteparten av teknologien som her er beskrevet er ennå ikke blitt omtalt av hoved-media i Norge.
Med unntak av “de flyvende søppelkassene” F-35 – svarteper-flyene i det store spillet der bakmennene for USAs militær-industrielle kompleks er vinnere og det norske folk er taperne (et ukjent antall norske skatte-milliarder er forsvunnet ned i det imaginære F-35 uten at vi har mottatt noen levering, annet enn klare signaler om at det som en eller kanskje vil bli levert vil være “avdanket junk”…
Topptrente piloter klager allerede over F-35 manglende manøvrerbarhet i luften:
Test pilot admits the F-35 can’t dogfight…
https://medium.com/war-is-boring/test-pilot-admits-the-f-35-can-t-dogfight-cdb9d11a875
Det er suspekt, hvorfor USA ikke vil selge F22, skal de også ha total kontroll over sine allierte uten F22 har en nemlig problemer med å fjerne bakke-radarene, for å kunne gjøre F-35 “usynlig”.
Selve testen som refereres til, viser svakheten, nemlig hjemturen, da mister den fordelene den har, vanskelig å holde skult hvor en er etter å ha sluppet bombene.
så etter den har skutt sine 4 missiler, flyr den jo litt for sakte for å kunne stikke av.
Hvorfor vil de ikke selge F22 til sine allierte, mest sannsynlig fordi den bruker en ukjent form form for fremdrift, i høy speed og sammtidig høy høyde, høyst sannsynlig en effekt av anvendt electrogravitics eller i en kombinasjon med plasma. Selv om forklaringen på B2 i artikkelen inneholder grove feil og dessverre kan ikke dupliseres, noe selv en ivrig googler klarer finne ut av, men selve prinsippet er der, men totalt feil beskrevet, du får en helt neglisjerbar fremdrift med 15000 volt, og så glemmes det å nevne asymetrien som er nødvendig for å få den til å virke. Dessuten finnes de mange flere metoder som ikke nevnes med et ord i artikkelen (sikkert grunnen den ble gitt ut).
Tror det er grunnen til at vi aldri får kjøpt F22, et svik, ovenfor sine allierte, får kun lov til å kjøpe gåsen F35. Med 4 missiler og 180 skudd, sammenlign F22, hvis du ikke tror meg. Hvor mange missiler har den da og hvor mange skudd, helt klart et svik ovenfor sine allierte.
Har noen sett den nye space-filmen INTERSTELLAR? Jeg har ikke sett den, men er interessert i å vite hvilke tekniske finesser som er lekket fra det militær-industrielle kompleks til Hollywood og lagt inn i denne ferske filmen.
Lockheed Skunk Works sjefen Ben Rich hadde sine ord i behold da han sa som så: “If you’ve seen it in Star Trek or Star Wars, we’ve been there and done that.”
http://www.alienscalpel.com/updates/ufos-are-real-ben-rich-of-lokheeds-skunk-works-says
Jeg sliter litt med å slå meg til ro med at filmen “utelukkende” skal være basert på TEORETIKEREN Kip Thorne sine ideer, når det hagler med PRAKTISKE TECH SPECS i Hollywood og omegen om hvordan avansert romfart er blitt gjennomført i det skjulte…
https://www.google.no/search?q=interstellar+movie
http://thepiratebay.se/search.php?q=interstellar
Her er dagens store lille hi-tech leksjon:
“Dr. Paul LaViolette Presents Secrets of Antigravity Propulsion” (Dr. Paul LaViolettes bok med samme tittel er omtalt i artikkelen her):
Knakende fascinerende og glem lyshastigheten som en gjennomsnittlig max fart for reiser i romskip gjennom verdensrommet. Det er ikke noe problem “å komme rundt” lyshastigheten som begrensning og å bevege seg med en snittfart som er det mangedobbelte av lysets hastighet.
Aviation-journalist Jim Goddall om noen av de superhemmelige “Black Projects” flyutviklingsprosjektene.
http://www.youtube.com/watch?v=srYzeN6KBGc
Dr. Paul LaViolette om antigravity-teknologien som benyttes i TR3B (se video med “Paris-UFOen” TR3B i artikkelen)
“The TR3B is using anti-gravity technology and has three thrusters on the bottom. Well, this is what the thrusters would be: masers.There have been triangular UFOs [of man-made origin], and the TR3B is oneof the triangular-shaped UFOs that we’ve heard about.”
http://www.scribd.com/fullscreen/30425722?access_key=key-1sj8qh9bzmpj4l4fhj0m
Electrogravitics-teknologien i B2-flyet forklares av et av hullene i Einsteins generelle relativitetsteori. Dette er noe bl.a. Dr. Paul LaViolette har vært inne på:
“Dr.LaViolette has also developed a new theory of gravity that replaces the deeply flawed theory of general relativity. Predicted from subquantum kinetics, it accounts for the electrogravitic coupling phenomenon discovered by Townsend Brown and may explain the advanced aerospacepropulsion technology utilized in the B-2 bomber.”
http://www.scribd.com/fullscreen/30425722?access_key=key-1sj8qh9bzmpj4l4fhj0m
I denne videoen er det mer info om ELECTROGRAVITICS – fremtidens miljøvennlige flyteknologi – som er TABU i hele det høyt utdannede norske ingeniør-miljøet, fordi det ennå er “politisk korrekt” i norge (hvor absurd det enn måtte høres ut) ikke å ta sine ordre fra andre enn onkel Rockefellers løpegutter…:
http://www.youtube.com/watch?v=b8qzk27HgzQ
Occam, er er en link som nevner B2, men vær kritisk se på vinge vinklene.
gå til 5:56
Ja skal legge til en forklaring som jeg lovet, men jeg må få tid til det først. Livet mitt revolver ikke rundt NS….
Occam, du lovte, en b2 bilde forklaring. Da du ikke svarer så blir det 1-0 til forfatteren.
Siden vi trenger folk som deg ,for å finne ut av tingene, så blir jeg litt skuffet når du ikke svarer.
Men imellomtiden, hvis du har et sterkt behov for å motbevise forfatteren, kan jeg jo gi deg litt vann på mølla.
En av referansene nevner en kvikksølv motor der en snakker om 26.000 bar, kjenner du noen matrialer som klarer å holde dette trykket, vanndybde på ca 260 km, hvis ja, hvilken diameter rør snakker du om da og hvilken rør tykkelse ?
(håper forfatteren retter opp “nullene” hvis refen er feil)
Occam, det kan kanskje være greit å se nærmere på noen andre bilder før du tar for deg b2 forklaringen.
Først et lydbrudd ved rund form:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTFrt25Uztir7zYSnyLytEkwB_23m7fHyNWaGUYORffVRzMqxF2IQ
konta
den asymetriske skyen i bildet fra artikkelen (to halvmåner den øverste lengre bak en forventet)
http://www.hightech-edge.com/wp-content/uploads/b2-bomber-breaking-the-sound-barrier.jpg
Fant også et mer normalt bilde av B2.
http://www.barking-moonbat.com/images/uploads/A_NICE_VIEW.jpg
Når det gjelder lydhastigheten er hoved variabelen Temperatur blant P*V*T*k, som du sier.
Når det gjelder selve skydannelsen særlig fargen, tror jeg luftfuktigheten spiller inn.
Men tilbake til hovedspørsmålet:
Har b2 flyet en på/av knapp som lager et elektrisk felt som påvirker luft strømmen rundt flykroppen?
Dette burde kunne avsløres med å se på b2 sin aerodynamiske flykropp og forventet kondensdannelse, opp mot de to b2 bildene over.
Biologisk vakum brukes i flyvende tallerkner, Viktor Schauenberger, viste oss dette for fryktelig lenge siden.
http://www.youtube.com/watch?v=4nBubMGCAVg
Energi lages også i den motsatte prosessen av forbrenning eller eksplosjon, denne er helt ren, lages av mikroorganismer og blir brukt til flyvende tallerkner.
Les Vladimir Megres bøker!
gudfrid, hvilken definisjon bruker du på liv? og please,fortelle meg hvordan du tolker Les Vladimir…
Liv er i motsetning til noe dødt fylt med livsenergi, orgone energi, prana, det er en skapende energi i motsetning til den destruktive energien. Vi har begge i oss, mer eller mindre, for tiden er jeg lite levende da jeg plager meg selv med destruktive tanker. Æsj.
Hm min tolkning, nei du må lese selv Seitasis. Men bøkene handler om at alt vi trenger finnes mye bedre i naturen enn i noe som kan lages teknisk. Vår verden er blitt tekno-crazy, en Gudsforlatt vei..
Ærre mulig :D
Det vi kaller “liv” vil kunne være I LIKHET med det vi kaller “dødt”, ‘fylt med’ akkurat de tilsvarende energipakkene.
Mengde og energiform kan variere i målte tidsrom, men det er den samme energien samme som går igjen -uansett om det er “levende” eller “dødt” materiale som omhandles.
Strukturering og struktureringens funksjonalitet (samt nedbrytningshastighet) er nøkkelord i forskjellene mellom det vi kaller “levende” og “dødt” -energitypene (og massen/grunnstoffene) er de samme.
Det er ingen som har påvist noen såkalt “livsenergi”, det er KUN et romantisert begrep, og vil også bli detaljbeskrevet og presisert ned til “tradisjonell” partikkel/kvante/bølge..-mekanikk/fysikk -til syvende og sist.
Om du (eller whoever..) mener å kunne dokumentere (med ref. kriterier etter vit.metode) at denne såkalte “livsenergien” er en annen form for energi enn den som blir påvist innad fysikkens domene, så værsegod.. :)
Jeg har lenge vært en “lurker” her på forumet, da det hender jeg trenger en god latter en gang i blandt. Jeg har dog unlatt og kommentere noe, da jeg som prinsipp ikke uttaler meg om ting jeg ikke har greie på.
Men nå klarte jeg ikke la være.
Før jeg begir meg ut på å svare skal jeg avgrense meg litt. Jeg kommer ikke til kommentere de mest høytsvevende spekulasjonene her ang. TR-3B, Darkstar ol. Hvorfor ikke? Se første paragraf i posten min…
Men det jeg vil ta for meg er F-22 og B-2 mytene som blir fremstilt her.
Først må vi definere noen begrep:
Lydens hastighet = Mach 1.0 per definisjon. Den er dog IKKE variabel med “trykk, høyde over havet, fuktighet osv” som Seitasis hevdet her. Lydens hastighet i luft er KUN avhengig av en ting: temperatur. Formelen er kvadratrot(ro*R*T) Der ro og R er konstante for luft. Men siden atmosfæren vår som regel har synkende temperatur med høyde (så sant det ikke eksisterer en inversjon) opp til tropospausen, så er det en vanlig missforståelse at lydhastigheten varierer med høyde og trykk…
Transsonic = Definisjonene på transsonic varierer, men den mest brukte er en hastighet mellom Critical Mach number og Mach 1.2.
Critical Mach number: Dette er mach nummeret der den første delen av flyet bryter lydmuren. Dette kan kanskje virke litt rart, men det er faktisk ikke slik at når et fly flyr i f.eks 500 knop, så er luftstrømmen over alle delene av overflaten lik 500 knop. Store variasjoner i hastighet forekommer. F.eks. finnes det stagnasjonspunkter der lufthastigheten er lik 0 i et gitt øyeblikk eller for en stabil situasjon. (F.eks ved vingens leading edge, jfr “Kutta condition”)
Det finnes også steder der lufthastigheten over flyets overflate er høyere en hastigheten selve flyet beveger seg i. Dette kommer av trykkforandringer som oppstår når luft former seg rundt flykroppen. Et enkelt eksempel er en flyvinge, der oversiden av vingen har en luftstrøm som beveger seg fortere en flyet. Dette skjer som følge av loven om massekonservering.
Critical mach number er derfor den hastigheten flyet beveger seg i (f.eks Mach 0.83) når den del av luftstrømmen over flyets overflate bryter lydmuren.
AOA = Angle of attack. Dette er vinkelen mellom Flyvingens korde, og flyets flightpath.
Korde = Tenkt rett linje mellom vingens fremste punkt og vingens bakerste punkt.
Flightpath = Flyets faktiske vektor i rommet. Altså den retningen flyet beveger seg i.
Thrust vectoring = Styrbare nozzler (“eksosrør”) som gjør at man kan bevege hvilken retning kraften fra motorene skal påvirke flyet.
Center of Gravity = Et tenkt punkt i flyets kropp der flyet er i “balanse” Hvis man plasserte flyet på en påle som var festet akuratt i dette punktet så ville det balansere på toppen av pålen.
Center of lift = Et tenkt punkt langs flykroppen der alt løft er “konsentrert”. I virkeligheten genereres løft på mange forkjellige steder på en flykropp, men hvis man samler alle disse løftekreftene og tar hansyn til momentarmene til disse kreftene, så kommer man frem til Center of Lift.
Fly-by-wire = flight controls blir styrt av datamaskin istedet for av kabler og trinser som på “vanlige” fly.
Ok, tror det er nok definisjoner og forklaring for nå. Over til mytene:
1. Påstand: F-22 har en antigravitasjons device som gjør at det kan “stå stille i lufta”.
Forklaring: F-22 er et 5. gen jagerfly med meget kraftige motorer og avanserte flight control systemer. Flyet har thrust vecroting, og er i stand til å utføre meget høye AOA manøvere. Hvor mange grader AOA det kan ha vet jeg ikke, men tviler ikke på at det er over 60 grader. (Hvis jeg husker rett hadde F-18 ca 60 grader max AOA, så vil anta at F22 har mulighet for mer)
Flyet er designet som et ustabilt fly. Det vil si at hadde ikke datamaskiner i flyet kontinuerlig gjort ørsmå korreksjoner ville det fly seg ut av kontroll på et sekund eller to. (F-16 er også designet på samme vis, men har ikke like store AOA kapasiteter, og har ikke thrust vectoring) Dette gjøres ved at Center of gravity er plassert bak eller like langt frem som Center of lift. Dette gjør at man får et meget manøvrerbart fly. (Det ideelle hadde vært et fly som alltid hadde center of lift på samme sted som center of gravity, men dette er ikke praktisk mulig da både center of lift forandrer seg (som funksjon av flyhastigheten) og center og gravity forandrer seg (brennstoff som blir brukt opp, våpenlast som slippes)
“Normale” fly har en stabil design (CG forran CL) som gjør at det kan flys av vanlige flight controls, og ikke trenger Fly-by-wire.
Dette er grunnen til at det ser ut som F-22 står stille i lufte. I videoen ser det ut som flyet har meget høy AOA (+60 grader). Hastigheten gjennom luften er nok under 100 knop her vil jeg tro. Flyet er filmet nesten rett underifra, men “faller” faktisk mot fotografen.
Men pga høy AOA (som lar seg gjøre med ustabilt design og thrust vectoring) peker flyets nese nesten på horisonten. Derfor ser det ut som flyet “svever”.
2. Påstand: Denne antigravitasjons devicen skaper en triangelformet “tåke” rundt F-22.
Forklaring: Denne tåken kalles en Prandtl-Glauert Singularity på fagspråket. Disse karene kalkulerte mange år før noe fly brøt lydmuren at trykkforandringen når et objekt skulle igjennom lydmuren ville være uenderlig stor. Dette førte også til at mange på den tiden trodde at det var umulig å fly fortere en lyden. I realiteten skjer ikke denne singulariteten, da den er byggd på en liniær tilnærming til komprimerbar, uviskøs “flow”.
I virkeligheten har man ikke “uendelig trykkøkning” over en sjokkbølge (da ville antagelsen om at det ikke var mulig å bevege seg fortere enn lyden vært sann…), MEN det er en STOR trykkforandring over en sjokkbølge. Den bygger seg kraftig opp før sjokkbølgen, og rett etter sjokkbølgen så faller trykket drastisk.
Fra Gay-Lussacs gasslov så vet vi at når trykket forandrer seg, så må temperaturen forandre seg også. Mao. Hvis trykket faller, så må temperaturen falle også.
Derfor over et sjokk så vil trykket falle drastisk, og derfor også temperaturen.
Når temperaturen faller vil ikke luften klare og holde på fuktigheten lengere, og det vil dannes “tåke”
Hvofor det skjer må jeg ta i neste innlegg, de jeg ikke har tid til å skrive mere nå. Vil også ta for meg B-2 da.
Lydens hastighet er avhengig av lufttrykk (= trykk) !! Ikke rart du får deg en god latter når du er så forvirret. :)
http://no.wikipedia.org/wiki/Lyd
Lyd forplanter seg med ca. 340 m/s gjennom luften. Hastigheten påvirkes av lufttrykket, temperaturen og til dels av luftfuktigheten.
Du får hversegod svare for deg, Occam!
OK, du ba om det…
Først av alt må vi definere hva luft er. I vår atmosfære er det ca 78% nitrogen, 21% luft og ca 1% andre gasser (vanndamp, karbondioksid, argon etc. etc.)
Atmosfæren strekker seg eter normal vitenskapelig standard (KArman linjen) til 100km over jorden. Temperaturen i atmosfæren går fra ca 325 K til 190 K.
Gitt dette vi vet om luften (atmosfæren) så kan vi da bruke de fysiske lovene for en ideel gass, da atmosfæren vår er ekstremt lik en ideel gass.
I en ideel gass så vil lydens hastighet være avhengig av flere faktorer: Adiabatisk index som sier noe om spesifikk varmekapasitets ratioen mellom en gass med konstant trykk og en med konstant volum.
Trykk og tetthet er også en dal av utregningen av lydhastigheten.
Nå er det vanskelig å skrive formler i dette forumet, men formelen er som følger: Lydens hastighet i ideel gass = kvadratrot av (ro * (trykk/tetthet)
Putt så inn formelen for trykk i en ideel gass, og formelen for tetthet i en ideel gas, og du får følgende ligning:
Lydens hastighet i en ideel gass = kvadratroten av ((ro * R * T)/M
ro = adiabatisk index = 1.4 for luft
R = gas konstant = 8.314510*J*MOL*K
M = lufts molarmasse = 0.0289645KG*MOL
T = Temperatur i kelvin
Som du ser står vi igjen med konstanter for luft, og en singel variabel som er Temperatur! Voila!
Før dere går helt bananas og sier at ” Jammen, luft er jo ikke en ideel gass helt nøyaktig!” så er jeg fulstendig klar over det! Det finnes ingen ideel gass i virkeligheten, men forskjellen mellom modellen (ideel gas) og virkeligheten (atmosfæren) er ekstremt liten, så liten faktisk at den ikke blir tatt med i beregninger, da det vil øke kompleksiteten enormt! (En mach måler i et fly f.eks kan ikke ha en egen supercomputer til å regne for seg for å få opp nøyaktigheten med “en halv promille…”)
Anbefaler også at du leser engelsk wikipedia, da den norske ofte er halvveis forklart, og ofte tyr til “Illustrert Vitenskap” løsninger.
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound
Er også en fin graf der som viser som jeg sa at luftens hastighet er avhengig av temperatur og ikke trykk, tetthet osv.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Comparison_US_standard_atmosphere_1962.svg
Sound travels faster in liquids and non-porous solids than it does in air. It travels about 4.3 times as fast in water (1,484 m/s), and nearly 15 times as fast in iron (5,120 m/s), than in air at 20 degrees Celsius. Sound waves in solids are composed of compression waves (just as in gases and liquids), but also exhibit a different type of sound wave called a shear wave, which occurs only in solids. These different types of waves in solids usually travel at different speeds, as exhibited in seismology. The speed of a compression sound wave in solids is determined by the medium’s compressibility, shear modulus and density. The speed of shear waves is determined only by the solid material’s shear modulus and density.
Derfor kan vi vel si at luftfuktighet, som gir et annet trykk? påvirker lydens hastighet også i “luft”.
Luftfuktigheten i atmosfæren spiller en ekstremt liten rolle i lydens hastighet.
Dette er igjen fordi atmosfæren vår er så tilnærmet like en ideel gass at man kan se bort i fra dette for alle praktiske formål.
Gitt f.eks 15 grader celcius vil forskjellen mellom 0% relativ luftfuktighet og 100% luftfuktighet være:
0% = 340.43m/s
100% = 341.34m/s
Altså ca 2,7 promille differanse….
Denne effekten er også størst ved “høy” temperatur (over 10 grader celcius). Går man under denne temperaturen (som det meste av atmosfæren er) så er forskjellen enda mindre og under 0 grader er den tilnærmet lik 0.
Ser man derrimot på temperatursvingningen i atmosfæren så ser man at differansen blir betydelig større. Gitt at atmosfæren har temperaturer mellom ca +50 til -80 grader celcius får vi:
+50 = 367.42m/s
-80 = 277.96m/s
Altså en differanse på ca 32.18 prosent, eller 321.8 promille om du vil…
Det er derfor vi sier at lydens hastighet i luft kun er avhengig av temperatur, fordi de andre faktorene er så ørsmå at det har ingen praktisk betydning for luftfart.
Men dette var ment som en generell opplysning til en av posterene her som skrev at lydens hastighet varierer med “høyde over havet, trykk, fuktighet, og så videre”.
Grunnen til det er at jeg ofte hører folk si at:
“lydens hastighet er avhengig av trykket” (kanseleres av tilhørende høyere tetthet),
“lydens hastighet er avhengig av tettheten” (kanseleres av tilhørede trykk)
“lydens hastighet er avhengig av høyden over havet” (kausalt feil),
“lydens hastighet er avhengig av temperatur” (neglisjerbart)
osv osv.
Dog nevner de “aldri” temperatur, som er DEN faktoren som desidert avgjør mest ang. hastigheten på lyd i atmosfæren vår.
Dette ble en liten avsporing av forklaringen på hva man ser på bildene og videoene i denne artikkelen… Så jeg for ta resten som jeg lovet ved et senere tidspunkt.
Luftens/gassenes densitet er så sett mer korrekt, dog varierer selvsagt denne densitet med temperatur.
Lufttrykk er et mål for vekten til et gitt volum luft gjerne angitt som “luftsøyle”.
Luftens densitet(tetthet) er et mål for et antall atomer av nitrogen, oksygen, argon… i et gitt volum av “luft”.
Ergo, lydens hastighet i et hvilketsomhelst medie er avhengig av mediets densitet, og som Occam har presisert, så er den mest relevante/vesentlige faktor for et gitt medies densitet -temperaturen til mediet, uansett om mediet er Jern (Fe), Nitrogen(N) eller den kjemiske mixen kalt “luft”…
Godt oppsummert, og langt mer detaljert en min korte versjon av påstand 2. Din påstand 1 er selvsagt også korrekt og godt beskrevet.
Men klart, dette kan jo detaljbeskrives til krampa tar en.. :)
Det er jo ikke min feil at du ikke likte videoen som jeg lenket til.
Du får heller begynne å bæle på de som står bak produksjonen.
Dette begynner å bli interessant, altså.
Den ene mener å kunne relatere denne teknologien til utenomjordisk aktivitet.
Den andre mener at dette ikke er korrekt.
I denne dokumentaren, “Secret UFO Propulsion Systems”, “propulsion” = fremdrift, ser vi et intervju med Boyd Bushman, som avslører angivelige fakta på at US. Governments er involvert i teknologi som stammer fra utenomjordiske.
Boyd Bushman (born 1936) is a retired senior research engineer who worked for Lockheed Martin Skunk Works, Texas Instruments and Hughes Aircraft. Regarded as one of the inventors of the Stinger missile.[citation needed]
https://en.wikipedia.org/wiki/Boyd_Bushman
I dokumentaren får vi se interessante innslag, b.l.a et bilde av Ben Rich, tidligere leder av Lockheed Skunkworks
Her snakker Bushman om at vitenskapen nå forsøker å få til ting og tang, uten garantert suksessfull utgang og resultat:
Tja, fleip eller fakta?
Jeg tipper: Fakta
Det siste intervjuet med herr Bushman var jo ikke sjokkerende eller banebrytende på noen måte da. Det han starter med å si er jo det de fleste som studerer lenge sier. “Jo mer man vet, jo mer vet man at man ikke vet.” I den andre delen av intervjuet snakker han om at han lagde en akustisk rør som flyttet på seg når han kjørte på masse db og lagde et hull i midten hvor trykket var lavest(?) og ved høyttalerne hvor trykket var høyest(?). Med andre ord dro den luft inn igjennom ett hull og trykket det ut av de andre. Skjønner ikke helt hvordan det er utenomjordisk heller?
Jeg legger også merke til at herr Bushman heller aldri snakker om utenomjordisk teknologi, det er kun intervjueren som hele tiden tar opp dette mens Bushman smiler. Mens jeg så på videoen så fikk jeg mer følelsen av at det var en gammel mann som satte pris på oppmerksomheten og en litt vel entusiastisk intervjuer som fort la ord i munnen på den gamle mannen.
Når det gjelder det magneteksperimentet så skulle jeg gjerne sett litt mer og bedre dokumentasjon enn et ark som er holdt frem på en video. Som det faktisk blir presentert i videoen så er jo noe av problemet, selv om her Bushman ser ut til å være noe uenig, at tyngdekraft og magnetisme ikke er forenelig og rett og slett ikke den samme kraften.
Jeg synes fort slike diskusjoner som dette blir litt tamme når vi egentlig har så mye mer spennede ting som skjer rett foran oss som vi kan bevitne selv og som er godt dokumentert, slik som for eksempel http://en.wikipedia.org/wiki/Ion_thruster
Lockheed X-22A DarkStar grafikk ser forøvrig ut til å ha originalt ment å være en Northrup Aurora 1 i følge noen annen sin fantasi.
http://greyfalcon.us/restored/myPictures/aurorasplash.jpg
Hva er det du prøver å fortelle oss anngående Lockheed P-791? Det er jo kun vage spekulasjoner.
Kan du utdype?
Informasjonen jeg formidler om P-791 er at den er reell, den har en litt pussig og “klumpete” design, den flyr og den er utviklet av Lockheed SkunkWorks. Teknologien som er benyttet er trolig hemmelig.
“Vage spekulasjoner…?” Jeg forstår ikke –
Neida, teknologien er hverken hemmelig eller særlig nymotens. Dette er jo rett og slett bare et luftskip med evne til å lande og holde seg selv på bakken uten fortøyning og masse infrastruktur. Ideen slik jeg har forstått den er å kunne forflytte større materiell rett inn i området hvor det trengs. Jeg mener å huske et eksempel var å kunne fly 2-3 tanks rett inn i forsyningsområder direkte fra USA uten å måtte gå via båt. Dette blir da både raskere, mer effektivt og billigere.
Jeg vet ikke helt om du har fått det med deg, men Skunkworks har ingenting med utenomjordisk teknologi å gjøre, men er rett og slett en avdeling som har budsjett og frihet til å tenke anderledes og å prøve å utvikle teknologier, produkter og løsninger som er litt “off the wall” i håp om at det kan være noe de kan tjene penger på senere. Derfor ser man mange rare designer komme fra den kanten. Mer mystisk er det jo ikke.
Begklager, det var kanskje jeg som var litt vag i spørsmålet. Men takker for svaret. Når det kommer til det klumpete designet og “Hemmelige” teknologien tror jeg ikke jeg er helt einig. Det at P-791 har slikt ett klumpete design er mest sannsynelig designet slik med tanke på at det skal være mulig å lande flyet på sine fire landingsputer, to på hver side, ettersom det er ett transportfartøy. Dette kan man se på videoen du selv viser til i artikkelen. Jeg kan tenke meg slik manøvrering hadde vært mye vanskligere med en gammeldags Zeppelin. Denne bevegligheten og forbedrede landingsteknologien er veldig viktig for ett luftskip som skal kunne ta ombord store mengder med last, og er derfor avhengig av nøyaktige landinger.
Jeg kan tenke meg folk tilbake i 1874 klødde seg i hodet over det merkelige designet til Zeppelinen. Det var jo noe helt nytt på sin tid, samme gjelder P-791. Det er nytt design, men neppe noe hemmelig med det. Selvfølgelig er det litt hemmlighet rundt hele prosjektet, de ønsker selvfølgelig ikke å røpe alt rundt skipet, på samme måte som alle andre bedrifter ikke vil avsløre alt om sitt produkt. Det er dårlig busniess. I tilegg er det snakk om å bruke den til overvåking:
http://www.lockheedmartin.com/us/products/p-791.html
så om du skal være bekymret, vær bekymret over overvåkingsutstyret, ikke luftskipet.
Håper du ser poengene mine. Du kan tro hva du vil, selv føler jeg det er lite informasjon som har blitt tilbakehold.
Anngående designet sier jeg: La ekspertene tenke på det.
P-791 flyr fordi den er et luftskip.
Den var opprinnelig ment som et militært luftskip og skulle inngå i The Long Endurance Multi-Intelligence Vehicle (LEMV)-programmet til det amerikanske forsvaret. Men Lockheed tapte anbudet til et konkurrerende firma. Forsvaret gikk for HAV-304 “LEMV” produsert av Northrop Grumman Corporation.
Idag jobber Lockheed med å gjøre P-791 om til et sivilt og kommersielt luftskip.
Det betyr at du faktisk kan kjøpe et selv og inspisere den brukte teknologien.
Se her, StarFleet, nå utfyller du artikkelen med tekniske spesifikasjoner og bakgrunnsinfo slik det var intensjonen fra min side.
Her er min research på Lockheed P- 791:
– Jeg kom over den under researchen og den var ny for meg (og da antok jeg at den også ville være ukjent for mange andre)
– Jeg la merke til at P-791 er produsert av Lockheed SkunkWorks, som jeg lenge har hatt interesse for. SkunkWorks har en ytterst kompetent arbeidsstyrke, som behersker en stor del av “80%-fysikken” og arbeider med svært mye “sikkerhetstiltak”, som er nytale for å opprettholde en skyhøy grad av hemmelighold rundt prosjektene som pågår, slik Ben Rich var inne på.
Jeg antok at P-791 – konseptet ville ha blitt produsert et annet sted og ikke lagt beslag på SkunkWorks eksklusive arbeidsstyrke og teknologi medmindre den inneholdt diverse høyteknologisk snacks.
Men i nyere tid (dvs. etter at artikkelen ble publisert) har jeg tenkt at kanskje P-791 ble produsert av nettopp SkunkWorks som en “decoy” (hvitvasking / avledningsmanøver) for å skjule de sorte prosjektene. SkunkWorks er jo et velkjent merkenavn, så de er jo avhengig av å levere noe som er “konvensjonelt” og offentlig innimellom, for at ikke mistanken skal bli for stor om at de stort sett holder på med sorte prosjekter finansiert av sorte budsjetter, hvilket de gjør.
Vi har stort sett snakket forbi hverandre, StarFleet, jeg runder av denne dialogen med forhåpentligvis litt “common ground” omsider:
SPACE ODDITY med David Bowie:
http://www.youtube.com/watch?v=cYMCLz5PQVw