/

Medias og regjeringens undertrykkelse av enkeltindivider i vårt samfunn

21266 visninger
5 minutter lesetid
631

Jeg har stilt meg spørsmålet mange ganger: «Hva er vitsen med å engasjere seg for politikk eller gå inn i politikken når det viser seg at de politikerne man skal samarbeide med eller partier man eventuelt en dag skal møte «face to face» i stortingets lokaler driver dobbeltspill ovenfor sine egne landsmenn og attpåtil sine egne partikollegaer?

Jeg har spurt meg selv om hvordan et stort antall mennesker her i landet klarer å holde ut alle disse feilinformasjonene som vi daglig mates inn med gjennom de forskjellige mediakanalene her i landet.

Feilinformasjoner som inntil i dag har vært en medvirkende årsak til at mange mennesker i dette samfunnet enten er preget av stor indre usikkerfølelse, rasisistiske og fordømmende holdninger eller stor angst for å tørre å ta kampen opp mot urettferdigheter og menneskekrenkelser de som enkeltindivider er gjenstand og offer for i dette – våre politikere og media kaller « et demokratisk land med yttringsfrihet for alle!» For ER Norge i realiteten et demokratisk land med ytringsfrihet for enhver når vi tenker på alle menneskekrenkelser og menneskerettighetslover som har blitt begått og brutt av godtbetalte autoriteter innen stat og kommune, deriblant våre styresmakter gjennom årenes løp?

Og kan man som samfunnsborger i dette landet «ærlig talt» mene at ytringsfriheten tilfaller alle når vi ikke kan bortforklare det faktum at vårt samfunn består av et stort antall mennesker som har blitt slaver og ofre for medisin-industriens giftmedisiner, psykiatriens mange tvangbehandling- og stigmatiseringssmetoder, medias forskjellige manipulasjons skriverier og feilinformasjoner og det generelle maktapparatets kontroll og utskvisningmetoder?

Hvor mange bevis skal vi som mennesker i dette landet måtte ha før vi forstår at det demokratiet og ytringfriheten vi er oppfostret (oppdradde) til å tro på av våre forfedre, foreldre, vårt norske skolevesen, media og våre politiker ikke har så mye med virkelighetens verden å gjøre, der vi hver dag selv erfarer og ser at andre opplever store mennskekrenkende holdninger og handlinger fra maktautoritetene i dette kontrollstyrte byråkratiet.

Når media skaper samfunnskonflikt

Ta bare Dagbladets publisering av en grisetegning med «Muhammad» skrevet på grisen, som var nok tl å skape mistillitt og sterke reaksjoner hos et stort antall muslimer her i landet som har respekt for profeten Muhammad, som for dem var en viktig person de respekterer med hjerte! Her er noen linker som jeg synes det er verdt å klikke seg inn på for å forstå hvor langt media har gått i sin ytringesfrihet, en ytringsfrihet Dagbladets ledelse selv tok som «god fisk» som de mente bare dreide seg om en «bagatell» (fra deres side) som nok folk ville glemme etter kort tid!

www.dagbladet.no/2010/02/13/nyheter/debatt/muhammad-karikaturene/islam/10377363/

www.dagbladet.no/2010/02/17/nyheter/innenriks/politikk/muslimer/ekstremisme/10440329/

www.dagbladet.no/2010/02/17/nyheter/drapstrusler/innenriks/10440752/

Hvorfor jeg nevder dette, er fordi jeg synes det er skremmendes at media atter en gang bare kan ta seg til rette med sin egen ytringsfrihet som de selv vil, med full dekning bak seg, uansett om det de publiserer av direkte feilinformasjon og som skaper et feilinntrykk uttad og i tillegg er direkte menneskekrenkende informasjon for de det gjelder!

For det er nettopp dette som er en av de størte medvirkende årsakene til at vi i dag har et samfunn bestående av mye splid og hersk mentalitet, psykopati, rasisme, fordommer og hat mellom enkeltindivider og forskjellige menneskegrupper i vårt samfunn. Og verre vil det nå bli ettersom det foregår en hetse/heksedebatt inne på Dagbladets artikkel – kommentatorsider og andre avisers bloggsider som omhandler denne grisetegningen som har skapt mange sinte ansikter der ute!

Men det ser ut til at media kan tillate seg det meste, uansett om den feilinformasjonen som publiseres kan medvirke til at ett menneske eller flere mennesker ødelegges psykisk og fysisk og at vårt samfunn kanskje om ikke lenge vil ende opp som det reneste «blodbad» der man vil få oppleve kraftige sammenstøt menneskegrupper og mennesker imellom med forskjellige kulturbakgrunn og trosoppfatninger!

 

Dette er en farlig utvikling

Jeg mener denne regjeringen og regjeringer før denne burde ha stoppet for lengst, i stedet har de pusjet på med deres egen feilinformasjon/propaganda til oss som landets borgere som nettopp er den medvirkende årsaken til at vårt land Norge nå har blitt som en «tikkende bombe» det skal lite til for å utløses og som kan resulterer i at vi her hjemme kan få oppleve væpnet konflikt på nært hold!

Hvor kommer menneskerettigheter og advokat- bistand inn i bildet i saker som omhandler mediaovertramp?

Det verste som ofte skjer med mennesker som blir ofre for medias overtramp mot om dem, er at de ikke får erstatning og full oppreisning god nok men en symbolsk sum som jeg selv vil kalle et «fisebeløp» for «tort og svie» mens det istedet i mange tilfeller er advokaten deres som går ut med størsteparten av erstaningsbeløpet/summen. Jeg har selv opplevd det to ganger og vet at andre jeg har kontakt med har opplevd tilsvarende urettferdighet! Og dette viser jo igjen hva slag forskjellsbehandling det er mellom rik og fattig og autoritet og ikke autoritet her i landet!

 

Makten og ondskapens krefter har vist sitt sanne ansikt uttad en gang for alle og nå kommer resultatet av både media og våre politikers overmakt og feilinformasjon over lang tid!

Og Stoltenbergs Arbeiderpartipropagande «Alle skal med» eller de borgelige partienes valgpropaganda på you tube for å vinne velgere burde våre norske aviser for lengst omgjort til å bli: «Alle skal ned!» når de først skal presenterer et realistisk bilde av dagens Norge slik det er i virkeligheten !

http://www.youtube.com/watch?v=U9Ll0FW1LwE&feature=related

Bare hør på «pissepratet» Jens Stoltenberg kommer med i sin halvbrisne tilstand fra talerstolen han står ved, klikker du deg inn på you tube-linken under.

http://www.youtube.com/watch?v=AmvOccjod6U&feature=related

Jeg siterer noe av det han sier der: «Det er jo mange ideologier, mange religioner og mange kulturer som faktisk bruker en hel del god tid på å hedre det som var» sier en litt yngre Jens, uten tanke på at han og hans Arbeiderparti regjering ikke har hedret noe av Norges økonomiske verdier gjennom årene men istedet «flittig» vært med på å selge Norges verdier på billigsalg til utlandet!

Videre noterer jeg meg disse få ordene Stoltenberg i hans nonchalante tale:» vi startet altså rikt…» Ja, du kan så si Jens Stoltenberg og selv stille deg spørsmålet: «Hvor tok så Norges rikdom veien?» Og hvor stor rikdom har vi egentlig igjen her landet ettersom vi nå ser at vår land befinner seg i en stor økonomisk realkrise og du og dine partifeller plutselig får hastverk med å skrenke inn på det ene og andre som omhandler menneskers RETT til å overleve økonomisk og mentalt, deriblant ha RETT til å ha tak over hodet, RETT til til å få god nok adekvat helsebehandling og støtte til sine syke der hjemme og RETT til å slippe å bli tvunget ut I NAV sine midlertidige dårlig betalte jobbetiltak!

Jens Stoltenberg og hans rødgrønne regjering må da sitte med like gode løsninger som de har svar på hvorfor vi nå befinner oss i en stor økonomisk krisetilstand her i landet og hvorfor et stort antall mennesker nå gjør opprør? Gå inn på linkene her å gjør deg selv opp en mening! Og helt tilslutt:

Synes du at det er verdt at vi fortsatt sitter på sidelinjen og ser på at vårt land er i ferd med å ruineres både på det økonomiske og menneskelige plan eller skal vi forene oss i sammen allerede nå å sette en STOPP for denne ødeleggende politikken?

www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=576547

oesoreide.wordpress.com/2009/06/22/stoltenbergs-brutte-l%C3%B8fter/

www.dagbladet.no/valg09/blogg/pleym/2009/09/12/regjeringen-fortjener-ikke-gjenvalg/

www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=538050

Lise Tollefsen Slembe
TFT terapeut innen psykoterapi
Leder for HULK (help for youth in serious lifecrises)
NETTSIDE: http://www.hulk.no

Abonnere
Varsle om
guest

631 Kommentarer
Eldste
Nyeste Mest populær
Inline Feedbacks
View all comments
Lars-Roger Moe
13 år siden

«Men det ser ut til at media kan tillate seg det meste…»
Så lenge de holder fingrene laaangt unna alt som kan minne om en vesentlig sannhet. Det er helt rimelig at frustrasjon, oppgitthet og politikerforakt tiltar i et land der politikere lyver fra talerstolen i landets nasjonalforsamlig og media desinformerer mer og mer for hver dag. Er det å undres på at Sofademokratene er et så stort «parti» som de er. Den dagen det går opp for dem til hvilken grad de har blitt lurt er det nok rom for nye koster på stortinget!

Ergon
13 år siden
Svar til  Lars-Roger Moe

Hehe. Godt du er optimist, Lars-Roger, men hvis du et øyeblikkelig tror at sofademokratene noen gang vil gjøre noe tror jeg du er overdriver. Forstå tror jeg derimot de kan gjøre, men handle?……ikke tale om.

Handling hører ildsjelene til og vi kan jo håpe at noen av de unge klarer å lage en grasrotrevolusjon ved hjelp av de nye tekniske hjelpemidlene vi idag har til rådighet.

bin Laden
bin Laden
13 år siden
Svar til  Lars-Roger Moe

Sofademokratene gjør det beste en kan gjøre i valg-uten-valg situasjon.
De BOIKOTTER stupid spill for galleriet.
Svært mange av dem gjør det helt bevisst til forskjell fra hurra-demokrater som gjør sin borgerlig plikt og legitimerer faen.

Sitte på sofa eller stemme MOT ALLE er det eneste riktige for å gjøre et kriminelt system illegal per definisjon.

sjokomelk
13 år siden
Svar til  bin Laden

Nå høres du nesten ut som en fra Tjen Folket.

Monica Waade
Skribent
13 år siden
Svar til  sjokomelk

Hei Lise!
Ikke la deg lure ut på glattisen nå. :-) Enkelte aktører,de vet selv hvem de er og vi ser hvem de er, spammer kommentarfeltene her på speilet med innlegg kun for å provosere, det bidras ikke med noe konstruktivt fra den kanten. Ikke kast bort tida på de som vil stjele energien din, fortsett heller med det vi elsker deg for, din åpenhet, ærlighet, omtanke for andre osv., ikke la de som mangler dine verdifulle egenskaper ta dem fra deg. Lykke til videre Lise, vi er et team ingen kan ødelegge og du er en av oss!

Kort sagt om politikk hvor du fikk frem ganske mye i artikkelen din; Politikk er for å få folk til å slutte å blande seg inn i ting de har noe med.

sjokomelk
13 år siden
Svar til  sjokomelk

Den kommentaren var myntet på bin Laden, ikke på deg Lise.

Otto
13 år siden
Svar til  Lars-Roger Moe
Lars-Roger Moe
13 år siden

Hei Lise,
Jeg har lært en ting om politikere.
Du sier Jens forsøker å løse problemet på feil måte. Det er jeg enigi, git den forutsetningen at han virkelig ønsker å løse problemet. Det jeg har lært er å ingonrere hva politikerne sier og kun vurdere det resultatet de leverer. Jeg forutsetter følgelig at levert resultat er hva de faktisk ønsker. Hva de sier og hva de leverer stemmer nesten aldri. Så enten så er de så inkompetente at de aldri får til noe, eller så lyver de om hva de ønsker. Jeg tror ikke de er så inkompetent, ergo må det de ønsker være noe annet en det de sier. Sett i det lyset føres det en konsekvent og saksvarende politikk som fører lukt inn i et diktatur. Det går ikke an å få til en så eksakt og målbevisst styring om det ikke skkjer med overlegg. Det er ikke noe vakkert bilde, og jeg er enig: vi er i krig. Våpnene denne gangen er riktig nok foreløbig ord og Kjærlighet, men jeg har notert meg at demobiliseringsministeren også vil ha sivile våpen under lås og slå. Undres på hvorfor. Not. Hvor mange måneder til første skoleskyting i Norge?

Lars Rønbeck
13 år siden
Svar til  Lars-Roger Moe

Ja det er stor forskjell mellom liv og lære på Løvebakken. :-)

Loeg
Loeg
13 år siden

Loeg sier: Det er mange år siden jeg blev klar over hvorfor de unge som
blev valgt inn på Stortinget blev såp passive, og aldri sa noen ting–
Fordi at demåtte være enig og stemme på alt det som gruppa sa– ellers
så var det ut ved neste valg. Altså gruppetvang. Kan en kalle det for demokrati? Og lederne er styrt av pengemagnater som vet hva de vil.
Resultat er et kjempebyråkrati som krever store summer for å funger e
og disse blir tatt inn ved store beskatninger og avgifter. Ca 70% av vår ,lønn går til skatt.er.
Og hva får vi igjen for det-ingenting myndigheten får ikke til noenting. Skoler og sykehus forfaller, kirker ramler ned og de somm faller under fattigdom grenser bare øker.Arbeidsløshet og narko–øker. Og ungdom som kutter ut skolene øker fordi de blir redd for å gå inn i et system som skremmer. Det vi tjener mest på nå er olje og våpenproduksjon—–

Lars Rønbeck
13 år siden
Svar til  Loeg

Det er nå ikke mye vi tjener på oljeproduksjonen heller. Tenk på et tall sa Jense mann – 4% ropte han. Og det er alt vi får ut av rikdommen.
Resten er nok tatt hånd om av Amerika mafiaen.

Det er ikke bare Lise som er frustert.
Det er opp imot 1,5 millioner velgere som ikke går til stemmeurnen
(ønskebrønnen ) når det er valg.

Demokratiet fungerer overhodet ikke.
Den siste jeg hørte som fra Stortingets talerstol definerte demokratiet vårt som, «Et representativt folkestyre» var Åslaug Haga.

Så er titusenkroners spørsmålet: Representativt for hvem? Folket eller Globalist flertallet i Storting, Regjering og Byråkrati?

Lars Rønbeck

daniel
daniel
13 år siden

http://www.youtube.com/watch?v=Or16rZ2xFoE
911 video fra wikileaks.
«911 how it was done«

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Økonomisk krise? Alt går til helvete? HVILKEN VERDEN LEVER DU I?

«Og selv ser jeg at mine egne familiemedlemmer ikke får hjelp god nok i deres sykdomstilværelse og som vanskeligstilte økonomiske situasjon!»

– Jeg har opplevd det motsatte. Vi har verdens beste sykelønnsordning, trygdeordning og ett særdeles bra helsevesen, om du sammenligner med verdens land og befolkning forøvrig, og den sammenligningen må du ta.
Alt av sykdom og økonomiproblemer jeg og min familie har kjent på kroppen, er blitt fulgt opp av den norske stat. Nav er en organisasjon med «startproblemer» , men en organisasjon som hjelper utrolig mange mennesker til et bedre liv. Kan du ikke se det?
Jeg brakk foten. Hva betaler jeg? Egenandel. Den norske stat fordeler skatten min ut på poster og jeg betalte på en måte selv.

De fleste går igjennom livet der man føler seg maktesløse, eller føler at de ikke får nok hjelp. De fleste er en eller annen gang i en økonomisk situasjon, der du har problemer, men staten kan ikke løse alt! Norge er et av landene i verden, hvor staten tar ansvar for innbyggerne. De følger oss fra fødsel til død. Og ja, det trenger ikke være negativt.

«og jeg selv sliter hver dag for å få de økonomiske endene til å møtes og samtidig kunne være der for familiemedlemmer som er syke.»

– Har du en plass å bo? Har du strøm? tv? bil? mat? Det er noe de fleste i Norge har. Du kan ha en årslønn på 600000 kr, men fortsatt slite med å få endene til å møtes. Spørsmålet er hvilken levestandard du har, og jeg tørr påstå, de fleste i Norge har penger og er ikke fattige.
At du sliter økonomisk er din feil, ikke Jens Stoltenberg!

«For det er ikke så forsbasket lett som denne Jens Stoltenberg mener det skal være å kombinere en heldagsjobb eller et flust med tilfeldige dårlig betalte halvdags-vikarjobber med sykdom og elendighet man har i sin egen familie.»

– Jeg og de fleste jeg kjenner klarer utmerket å kombinere heldagsjobb med sykdom i familien. Dette er ansvarsfraskrivelse på høyt nivå. Mener du at du burde fått pengene kastet etter deg, mens du pleier evt syke i din familie? Da hadde Norge vært konkurs. Og alle hadde fått problemer. Vikarjobb? mange som finner det attraktivt. Feks under studietid.

«At mange mennesker her i landet ender opp som helt utbrente av å løpe som “strikkballer”# mellom sine syke der hjemme og til den hektiske jobben som venter dem hver dag, skjønner jeg utmerket godt.»

– Selvfølgelig kan jobben være hektisk. Det er en jobb. Du kan ikke ligge på en sofa i 7.5 time, og få 22000kr netto. Mange blir utbrent, men dette er ett utrykk jeg ikke liker. Før var man sliten, nå er man utbrent. Før hadde man vondt i halsen, nå har man influensa. Et resultat av at vi har det meget meget godt her i Norge. Så alt har selvfølgelig en bakside. Men igjen. Eget ansvar, ikke staten eller Jens Stoltenberg!

Til slutt.
Vi lever i et demokrati. I ett demokrati tar prosesser tid. Jens Stoltenbeg kan ikke løse landets problemer med ett pennestrøk. Vi bor ikke i EVENTYRLAND. Og gi våre politikere skylden for alt som ikke er bra i folks liv, er en så stor ansvarsfraskrivelse, at jeg blir kvalm.

Alt kan bli bedre,men det betyr ikke at alt er rævva!

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Jeg glemte å nevne utdanning. Sammenlign det systemet med hva de har i resten av verden. Case closed.

RonY
RonY
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

~ Synes du at det er verdt at vi fortsatt sitter på sidelinjen og ser på at vårt land er i ferd med å ruineres både på det økonomiske og menneskelige plan eller skal vi forene oss i sammen allerede nå å sette en STOPP for denne ødeleggende politikken? ~

Vel, når det gjelder det økonomiske mener jeg at vi bør tenke på og rekonstruere hele «Betaling – Byttehandel» konseptet. Skal vi først forene oss og sette en stopper, må vi forsikre oss om at korrupsjon ikke kan oppstå, såfrem til at dagens «struktur» er som den er, ser det lite lyst ut. Som du også nevner selv: -Rik Versus Fattig- en problemstilling som gir en minioritet makt og majoritet undertrykkelse. Og det er ikke bare der det stopper, faktorer som frykt, ondskap, hevnlyst, egoisme, deprimerte, hatfulle og kaos skapes, i alt fra media til dialoger mellom kollegaer som har sin fulle fokus på og være mest passende for dette samfunnet.

Når det gleder det menneskelige plan tror jeg vi har en fin utfordring som bare venter på og bli utfordret. Og jeg tror det er mer en bare vårt land, jeg tror det er vår jord som er under trussel fra den ledende makten.

Politikken idag for meg ser mer ut som et spill, som kun kan vinnes av de som har mest resurser, og som ikke er en trussel for agendaen.

Men en ting har vi, som de aldri vil få. Viljen til og spre sannhet, viljen for rettferd, og vi er så og si hele befolkningen. Vi må bare rope så høyt at vi vekker resten som sover. Vi har alle vert igjennom en fase, hvor ilden i oss tendes og informasjonen bare suges inn og vi føler oss bare mer og mer engasjert. Så JA Lise la oss en gang for alle få en slutt på dette tullet som bedrives idag.

Lars Rønbeck
13 år siden
Svar til  RonY

Hei RonY!

Les denne artikkelen fullt ut.
Den ligger absolutt innenfor ditt interessefelt:

Penger, Makt og Din Framtid

Lars Rønbeck

arifkarim
arifkarim
13 år siden
Svar til  RonY

Bla bla bla. Karl Marx osv mente det samme. Men historien har vist; ingen kan utfordre kapitalisme uten å lide… :D

Lars Rønbeck
13 år siden
Svar til  RonY

Kjære arifkarim!

Avmakten har vel ikke krøpet helt inn i margebeinet på deg, slik at du har resignert og gitt opp?

Lars Rønbeck :-)

arifkarim
arifkarim
13 år siden
Svar til  RonY

Jeg gir opp kampen mot illuminati, den dagen dere ser dette «øyet» vekk fra min «avatar»…. ;) Har alltid på lyst å ha den foran meg, slik at jeg aldri glemmer hvem som er menneskehetens største fiender… :)

Trinity
Trinity
13 år siden
Svar til  RonY

Takk for at gode mennesker finnes. Det er godt å se mange av dere her, dessverre jobber NWO kreftene på ekstra hardt akkurat nå, med det motsatte, å hindre mennesker som ønsker gode forandringer, å komme til orde. Vil ikke gå i detalj, men bare vær oppmerksomme, se rundt dere osv, dere vil oppdage at kontrollsamfunnet strammer grepet veldig i disse dager. Mange har merket problemer med sin mail, nettforbindelse osv, overvåkning, kontroll og registrering aksellererer enormt akkurat nå, på området ytringsfrihet. Er lei for å si det, men det går i feil retning, på tross av den gode jobb mange av dere gjør her, kanskje nettopp pga den. Det snakkes om lisens for å kunne poste noe på internett, og vi ser kontrollen øke i praksis på mange måter rundt dette nå. Ser litt bak kulissene og følger ellers aktivt med,dessverre ser det mørkt ut. Er glad så lenge jeg ennå kan lese hva smurfen, JJ, Armin, Singoalla, Lise og dere andre skriver, men tar det ikke for gitt at det vil vare, når jeg ser hva som skjer bak kulissene og rundt meg nå, og rundt Lise, forstår jeg. Gode folk, ser hva som skjer, håper jeg. Flere har kommentert at det har vært stille, etter alt styret rundt svineinfluensa gav seg, og man har lurt på hva som skjer, vi ser vel litt av hva de holder på med nå.

Når Nyhetsspeilet har valgt å utestenge en person som ødelegger, er det toppen av frekkhet å komme inn igjen slik, uten noen respekt for dette, og ødelegge alle muligheter for debatt rundt innholdet i Lises artikkel.

HanKan
HanKan
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Utdanning???? Skolesystemet i Norge er en boks som hindrer mennsker og utvikle seg til det egentlige jeg, men barn blir påkrevd og bli den politkerene har bestemt at de skal bli. Privatskoler skal jo forbys, mange privatskoler har de allerede feid av banen, for de underviser jo om ting som er politisk ukorekt. Allternative og Kristne skoler som underviser om Åndelige ting, blir jo tatt i fra Lisensen til og undervise, Jeg har møtt mange barn som går på Privat skoler som lar barnets tallenter og drømmer få utfolde seg mye av undervisningen lar de barna få frihet til og utvikle seg etter det som ligger for hver enkelt. Man kan se en helt annen holdning mellom lærere og barna på skolen, de har en helt annen kultur nå det gjelder og ta vare på hverandre og Rose hverandre.
Barn som var skoletapre og ble sett på som bråkemakre og giddeløse ble forvandlet til kreative annsvarsbeviste individer. Kansje kan mye av «ADHD og Problembarn» få en helt ny forandring som ligger til dems egentlige jeg.
Lærerene har en holdning som er basert på Trygghet og tillit. I det offentlige skolen får du kun tillit etter og gjort deg fortjent til det.
Da kan jeg si, hvis du vil gjøre et ekspriment, Ta den værste bråkemakeren i en klasse, gi han/hun en ansvarsfull oppgave, gjerne det og kansje få organisere en gruppe, eller ha annsvar for noe økonomisk, Da får du nok fort oppleve en elev som vokser med sin oppgave og tilliten du har vist vil forplante seg dypt, Og adferden til barnet vil dempes og ansvarsfølelesen for seg og andre vil bli fra og være den som mobbet til og bli den som tok vare på elever rundt seg og giver gleden var stor.
Så min drøm er og få se et helt nytt skolesystem som blir tilrettelagt mere etter barnas behov og tallenter, og ikke putte dem oppe i den berømte Pink Floyd kverna og bli en borger uten egne meninger, men styrt av Feil tolkede historier og statlig og krav som de skremmes til og bli en lydig hund for staten som ingen får kritidsere eller ha andre meninger, feks de barna som ga ut bosjyrer ang. skadevirkningene i vaksinen for Svineinfluensa
Du tenker kansje at de barna ikke lærer noe når de kaster bort så mye av undervisningen til det, men da kan jeg fortelle deg at de skolene har faktisk noen av de høyeste snittkarakterene i landet på de teoretiske fagene.
Hvem kan bestemme om jeg vil oppdra mine barn etter den krisnte tro, eller Rudolf steiener sine visjoner, eller bli tvunget til og sende dem på off. skoler som påtvinger dem en kommunistisk tankegang, der egoet, og jantelov styrer, der ingen har lov til og skille seg ut.Jeg krever min Rett til og la mine barn få gå på den skolen vi øsnker. Politkerene i dette landet skal ikke få si hva som er best for mine barn.

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Hvor lang tid mener du dette ta? Det skjer ihvertfall ikke de neste 10 årene.

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

IGJEN, noen vil alltid falle igjennom. Ingen system er perfekte.
Det vil alltid finnes historier som du kan bruke for å få frem poenger, selv om disse er i ekstremt fåtall.

Vi har regler å følge. Alle mennesker med sykdom kan ikke få en sjekk av staten, for deretter å reise utenlands for behandling, om de føler dette er det beste for dem. Da ville systemet gå i oppløsning.

Vi er ikke ett land med ubegrensede midler, selv om du tror så.

Om du feks har en hudsykdom, så kan du ikke forvente at staten shipper deg til et varmt land for sol på stranden, selv om de faktisk gjør dette.

Ps! Kan du finne noen positive ting med hele-Norge?

Ingunn Sigurdsdatter
Skribent
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Dette er nettopp det strategiske spillet: å oppdra oss til grenseløs takknemlighet hvor vi anlegger det komparative perspektivet og sier at «ja, men se på alle andre så mye verre de har det, vi har jo alt vi trenger». I karikert form, er det noe av den samme retorikken Castro bruker for å skape den rette takknemlige spiriten på Cuba «ja, for hvor mange har ikke utdanning og hvor godt helsevesen har vi vel ikke» i et samfunn som bærer alle karakteristika av å være et reinspiukket diktatur. En psykopat vil også anklage sine nærmeste for ikke å sette pris på gullburet de må leve innenfor den rammen av kontroll som en psykopat ofte vil legge opp til.
Jeg er IKKE takknemlig, og jeg betaler ikke min skatt med glede. Og jeg har sett de mest groteske eksempler på hvor dysfunksjonelt byråkratiet ofte virker, og hvor dehumaniserende det virker-både for de som jobber innenfor systemet og som er redde for å miste jobbene sine, og for de som mottar en eller annen form for veiledning eller støtte.
Selvfølgelig vil et land med så enorme naturressurser som vårt, ha en viss grad av funksjonalitet og av tjenester-det skulle da bare mangle. Problemer er, slik jeg ser det, at jeg med glede skulle avstått fra brorparten av tjenestene: den manipulative opplæringen/utdanningen som opprettholder et verdensbilde basert på de mest fantastiske illusjoner, statens minusiøse regelrytteri og pedanteri som gjør det til et mas å starte eget firma/drifte noe som helst, forsvaret som er delaktig i massedrap verden over hvert år i forskjellige områder, den vettløse forvaltningen av det som faktisk har utgjort et verdimessig fundament:industrien, helsevesenet med sin vekt farmakologi og skolemedisin og forakt overfor og naærmest forbud mot naturlige metoider for helbredelse, et kostnadskrevende og tungrodd byråkrati som føles som en klamp om foten for enhver frie utfoldelse, overvåkningen fra helvete, et gjennomkorrupt massemedia -ja, hva ville jeg gjerne beholde ved landet vårt: den fantastiske naturen, de vidunderlige menneskene, vår egen kreative og selvoppholdende kraft-vår arv i form av ressurser som vi er satt til å forvalte hensiktsmessig og bærekraftig.

Lars Rønbeck
13 år siden

Hei Lise!

Fritt Norden-Norge trenger mange og kompetente medlemmer.

Så mange som mulig må melde seg inn der fra nettverket vårt.
Vi må ikke la den foreningen bli en ny arena for infiltrering fra debunker miljøet.

Fritt Norden-Norge erstatter NEI til EU fullt ut og mere til.

NEI til EU har aldri tatt en debatt eller opplyst om betydningen av Grunnloven vår for å beholde Norge som en selvstendig nasjon. Dette til tross for flere henvendelser i den anledning.

Jeg føler at NEI til EU har blitt en slags politisk kulisse.
At det er andre krefter som styrer den skuta.
F.eks. så har de ikke sagt noe om eller debattert Globalismen som står og banker på døren til Det norske hus.
Det er liksom at det problemet ikke eksiterer.

Lars Rønbeck

Ergon
13 år siden
Svar til  Lars Rønbeck

Fritt Norden? Det toget gikk av sporet da Bjørnstjerne Bjørnson døde. Vår sivilisasjon er en europeisk sivilisasjon og så langt har EU vært til en enorm fordel for Europa uansett om vi misliker en del av resultatene og byråkratiet.

Den utviklingen jeg håper vi vil få se er et EU som løsriver seg fra Israel og USA og utvides til å dekke landområdet fra Atlanteren til Stillehavet. Innenfor et slikt europeisk folkefellesskap vil vi få mer eller mindre selvstyrende regioner og i den sammenhenge vil Skandinavia være en naturlig enhet.

Lise Tollefsen Slembe
13 år siden
Svar til  Lars Rønbeck

Hei Lars!

Takk for de verdifulle opplysningene. Skal melde meg inn i Fritt Norden- Norge som jeg håper mange andre her også gjør!

Ønsker deg en fin uke Lars!

Hilsen Lise

Lars Rønbeck
13 år siden

Har du vært inne på denne siden noen gang Lise?

Dersom ikke, har du litt av et studium foran deg nå.

http://oevrebotten.com/

Lars Rønbeck

Loeg
Loeg
13 år siden

Takk for svar på mitt innlegg– Først til Realdemokratiet–der er jeg på linje
og helt enig. Dere kan regne med min stemme der.
Til mister Oslo kan jeg si at han kan bare ta seg en tur rundt i sin egen by
og se hvorledes de lever de 4000 uteliggerne der. Mr Oslo kan jo prøve
en natt sammen med dem.
Jeg har ingenting å klage på– har både hus og bil. Men jeg har barnebarn
som forsøker å studere i leiligheter til 5-6000 kr .pr.mnd. Og kan være så
uheldig å falle av noen stoler, og klarer ikke å komme op igjen.
Men de av Mr.Oslos myndigheter har ikke noe problem med å sende
våre ungdommer til Afganistan for med tvang å innføre frihet og demokrati,
når U.S,A komanderer. Det koster i milliard pr år, men å drive noen syke
hus i Norge volder store problemer.

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Det er trist med uteliggere i Oslo. Selvfølgelig. Poeng? Har vi ikke det perfekte samfunn? Det at de er uteliggere, kan det være mange grunner til. De kan være narkomane, de makter ikke å holde på en kommunal bolig, de får ikke hjelp, de vil ikke ha hjelp, eller de bryr seg ikke. Ikke vet jeg. Mitt poeng. Det finnes ikke det perfekte samfunn. Hva skal staten gjøre? Gi dem penger?, tvinge dem til behandling? ( da hadde det blitt ramaskrik på speilet ) eller har du noen konkrete forslag? Tviler på at det er 4000 uteliggere i Oslo, og igjen…..sammenlign med resten av verden. Til syvende å sist, om jeg skal være kynisk, så velger du å være narkoman/uteligger.

5000-6000kr ? Da bor de i Oslo eller en «dyr» by, og det er ingen menneskerett å bo i feks Oslo by. Jeg levde på studielån og deltidsjobb når jeg studerte. Hadde lite penger, men tak over hodet og mat. Ca 7000kr pr mnd i inntekt, som skulle dekke alt. Igjen. Ansvarsfraskrivelse! De fleste studenter i Norge har det meget bra, og by the way. I Norge får vi studiestøtte, gratis skolegang(høyere utdanning) og muligheter de fleste ikke har. Ja, det er for dårlig…øh.

Norske myndigheter sender ingen norske ungdommer til Afghanistan med tvang! Latterlig påstand. Alle som «der nede» er vervet. Selv har jeg en nær venn som er i Afghanistan, og han ble ikke puttet på flyet av Stoltenberg!

Killuminati
Killuminati
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

“Soldiers are dumb, stupid animals to be used as pawns for foreign policy”.
– Henry Kissinger

Jammen hadde han rett. Stakkars mødre som sender sine sønner ut til en krig som de tror skal fremme rettferdighet, moralske verdier og demokrati.

De som fortsatt tror at USA er i Afghanistan for å skape «demokrati», burde lære seg litt om EKTE historie, og ikke den manipulerte versjonen i dagens skolebøker.

Går siste året mitt på videregående, og har rystet to lærere ut av komfortsonen. Det var ikke lett, men politikk og menneskerettighets lærerern min ble enig med meg at dagens globaliserte samfunn ikke er veldig ulikt kolonitidene. Bare at idag, kaller vi et land demokratisert når de gjør som vi ber om, og vise-versa.

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden
Svar til  Killuminati

Ganske enig i den refleksjonen.

Ergon
13 år siden
Svar til  Killuminati

Bifaller, og selv SV er idag tilhenger av både NATO og korstoget i sentralasia. Media er som helhet det samme.

Ellers synes jeg Lise tar opp en del forhold som politikerne burde se over en gang til. Under fasaden om Norge som verdens beste land skjuler det seg mye stygt som har fått litt fasademaling. Stå på videre, Lise.

Mens jeg er inne på en artikkel du har skrevet, Lise, så lurer jeg på hvordan det kan ha seg at det blant bidragsytere her inne finnes tre forskjellige minigrupper som kalles seg for politiske partier uten at noen av dem klarte å stille en eneste skarve valgliste på beina i fjor høst?

Det er ikke noe rart at man ikke kommer noen vei når man splitter ressurser på den måten.

bin Laden
bin Laden
13 år siden
Svar til  Killuminati

Hvilken skole går du på?
Selv elever på grunnskoler er klar over hva leiemordere fra NATO-banda-land drives av når de verver seg.
Disse elevene oppgir helt konkrete beløp som er nok for lånfri kjøp av ettroms pluss en bil, hvis heldiggrisen kommer helskinnet tilbake til grisemamma si.

Lars Rønbeck
13 år siden

Helt enig Lise :-)

Lars Rønbeck

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Vi er ett menneskevennlig land. Om du sier noe annet, så har du ikke reist mye rundt i verden.
Klassedelt vil alltid samfunnet være, om du ikke vil ha innført kommunisme.
Vi har et godt hjelpeapparat, men det kan sikkert bli bedre.

Man skulle tro du bodde i et land preget av fattigdom, krig,sult, ingen offentlige tjenester eller noen positive elementer.

Jeg blir dritt lei av å høre på folk som legger alt av ansvar over på andre mennesker,organisasjoner eller «maktmenn» og som ikke kan se hvor godt vi har det her i trygge Norge!

arifkarim
arifkarim
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Ja, vi har det flott i Norg, vi. Skatter og avgifter, feilslått skole og helsepolitikk. Stor arbeidsledighet, dårligbetalte jobber, konstant prisstigning. Livet i Norge for en vanlig mann i gata er et mareritt, med mindre du sitter i armekroken til eliten! :D

sjokomelk
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Nå må dere faktisk skjerpe dere, dere som sier at Norge er så himla fælt å bo i. Jeg tør vedde på at en gjennomsnittsborger i Kongo eller Afghanistan ville grått blod etter å ha vår levestandard.

Ja, alle sliter i hverdagen, noen mer enn andre. Men hvis dere ike greier å se lenger enn deres egen navle når det kommer til levestandarden i dette landet, bør dere prøve å utvide horisonten litt. Dere skulle skamme dere.

Armin Bahrami
Skribent
13 år siden
Svar til  sjokomelk

Skam deg selv! Ikke alle har det like godt som deg, og hva slags retorik er det du fremlegger her? Skal man ikke klage før det har blitt somalia tilstander i Norge? Vi har problemer i Norge, 1 av 3 får kreft, vi har ukontrollert kreftfremkallende stråing, vi har mat uten næring, og vi har høyeste skatte, avgift, og momsnivåer i hele verden, 400.000brukerdoser med ritalin, 1av3 barn får astma, og du sier vi har det for godt for å klage. Du lever for idag, mens andre ser i fremtiden sånn at du skal slippe å våkne opp i somalia tilstander i Norge.

Oljefondet er i ferd med å forsvinne som følge av investeringer i selskaper satt opp for å falle… Fremtiden er ikke så lys skal jeg si deg, hvorfor tror du jeg skriver, for morro skyld?

Skam deg

Lise Tollefsen Slembe
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Mr Oslo sier:

«Jeg blir dritt lei av å høre på folk som legger alt av ansvar over på andre mennesker,organisasjoner eller “maktmenn” og som ikke kan se hvor godt vi har det her i trygge Norge!»

Svar:

» Å GUD så godt det er å bo i Norge med en regjering som regelrett driter i penger og sender 30 MILLIONER AV KRONER ut av landet til festegilde for utenlandske useriøse organisasjoner blant annet! Penger som skulle først og fremst vært brukt på oss, deres egne landsmenn/kvinner og alle de bostedsløse, fatttigstilte og syke her hjemme? Disse 30 millioner kronene kunne for eksempel istedet blitt brukt til å bedre behandlingstilbud for kreftssyke og hjerte- og lungesyke her hjemme! Har man ikke den nødvendige adekvate hjelpen/behandlingen for disse syke menneskene på de norske sykehusene her hjemme, vel så la oss importere hjelp utenifra da!
Vi har jo penger NOK i og med at denne regjeringen kan sende 30 millioner kroner rett ut i det «blå!!!»

Og dette skal folk godta?

http://www.dagbladet.no/2010/03/04/nyheter/bistand/utenriks/utenriksdepartementet/10649857/

Og barn som har en alvorlig hjertesykdom som Jonas 3 år skal altså ikke få komme til Boston i USA og få adekvat nok behandling der! Heller ikke kreftfyke som kunne fått en bedre adekvat behandling i et annet land!

http://www.hjertebarn.org/jonas_saken.htm

Jeg har rett og slett IKKE ORD NOK for hva jeg mener om denne undertrykkelsen av mennesker her i landet denne regjering står for.

Lise

BelzeBob
13 år siden

Men snart blir det tvang: vil du kjøre bil? Dobbel pris. Flytur? Dobbel pris.
Men selvfølgelig, vi skjønner jo ikke at vi må redde Gaia og at dette er for vårt eget beste.

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden
Svar til  BelzeBob

Til info: Drivstoff til bil og flyreiser er billige i Norge, med tanke på inntekt.

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Er det en menneskerett å ha bil? Nei! Selvfølgelig koster det penger å kjøpe en bil. Den skal forsikres, den skal ha bensin og vedlikehold. Selvfølgelig koster det penger, men det er ingen menneskerett i å ha en bil!

Selv har jeg ikke bil. Hadde jeg hatt det, ville jeg måtte kutte ut andre ting. Det er snakk om prioritering.
Om du tar flertallet av det norske folk, så har de råd til en bussbillet.

Hallo? Du må jo se utgiftene i dette lande i samsvar med inntekt. Selvfølgelig er det billigere for en flaske cola i Norge, enn feks Polen, men det betyr ikke at Polen er et ekstremt billig land….

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Lien skrivelife der. Jeg mente at en flaske cola i Polen er billigere enn i Norge, men det betyr ikke at det er billig for cola, om du tenker på polens innbyggerre og dets kjøpekraft.

sjokomelk
13 år siden

De fleste av deltakerne her inne bør vel unngå å fly uansett, for ikke å bidra til chemtrails?

Uenur
Uenur
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Gjennomsnittsinntekt i Norge pr nå,er vel rundt 250 000,og mtp prisnivået,og at det er ganske mange som er SVÆRT rike i landet,så tror jeg det neppe stemmer med kartet å si at vi har god råd her i Norge.Det betyr at det sannsynligvis er veldig mange av vanlige mennesker som ligger i 100/150 000 kr sjiktet,og da er det ikke billig å forflytte seg i dette land lenger,ei heller å ete.Å holde seg med hus eller leilighet er en stor prøvelse om dette er alt man tjener.
Hvorfor er det så slik? Middelklassen holder sakte men sikkert på å bli «nedbygd»,og akkurat det er det sterk interesse for å få til blandt elitistene.
Et land bestående av rike og fattige er langt enklere å styre enn et land bestående av rike,middelklasse og fattige.Middelklassen utgjør den aller største trusselen overfor de rike elitistene.Det er også i midelklassen du vil finne de fleste skarpe hjerner. Er du fattig,er det begrenset hvor mye «skade» du vil kunne gjøre.Jeg tror derfor vi vil få se en rask nedgang i middelinntektene i Norge.

Lars Rønbeck
13 år siden
Svar til  BelzeBob

Spesielt ikke når de unnlater å informere om alternativ energi.
De sitter med nøkkelen – midt i hånda – til sin egen skapte klimakrise.

For alternativt kan vi jo begynne å kjøre på Hydrogen.
Resultatet etter forbrenning blir kun vanndamp.

Hvor mye vannkraft må til for å produsere nok hydrogen som driver alle våre forbrenningsmotorer her i landet?

Det er et regnestykke jeg skulle likt å se.

Lars Rønbeck

Uenur
Uenur
13 år siden
Svar til  Lars Rønbeck

Med tanke på at den første fungerende (kjente?) hydrogenmotoren ble konstruert og offentliggjort på 60-tallet,,,,så hvorfor har intet skjedd.
En pensjonert ingeniør fra (mener å huske)fra Toyota,leverte den første patentsøknaden på en hydrogenmotor. Med unntak av en notis i avisene den gangen,så hørte ingen fra ham etter det. Kanskje naboen kjøpte patentet av ham..Hø-hø..

Lars Rønbeck
13 år siden
Svar til  Uenur
Forsker
Forsker
13 år siden
Svar til  Uenur

Forbrenningsmotorer er for lengst utdatert, nøkkelen er kald fusjon, men den teknologien får ikke verdensbefolkning se før vi har gått den betingede teknologiveien.

Forsker
Forsker
13 år siden
Svar til  BelzeBob

Frihet til å bevege seg er alltid en av de første godene som forsvinner som dugg for solen i et diktatorisk regime, man skal ikke kunne flytte seg fra A til B uten tillatelse fra storebror. Norge i 2010; Er du underlagt nav regimet? Beklager, du har reiseforbud. Beklager slik er regelverket.

Ja, for du visste kanskje ikke at malen for hvor alle verdens land skal legge listen blir satt av Kina? FNs mønsterland. Dit beveger vi oss nå, sakte men sikkert, med FNs velsignelse hvor Norge opptrer som mønsterelev. Kina som har blitt en råkapitalist som holder folket som slaver, slaver dere. En dag kommer deres barnebarn til å stille dere spørsmålene, hvorfor gjorde dere ikke noe? Hvordan kunne dere la det skje?

Historien har en tendens til å gjenta seg med jevne mellomrom – de første symptomene dukker opp. Så merkelig de folkevalgte plutselig oppfører seg, verdens ledere opptrer som klovner, det sprer seg som en kreft over hele jorden, restriksjoner i form av et stadig mer bissart lovverk blir vedtatt under nesetippen din og før du vet ordet av det har du kanskje brutt tre fire lover i løpet av en dag uten at du tenker spesielt over det selv.

Økonomisk blir det heller ikke bedre fremtidsutsikter når boligpriser stiger raskere enn generell lønnsvekst, sunn mat er ikke å få tak i. Så, når du er så fysisk og psykisk utmattet at du ikke lenger ser dine arme råd, og kanskje litt lenger, utpeker dine folkevalgte etter en lang periode med demoniserende propaganda noen som skal unngjelde for all elendigheten. Det være seg politisk ukorrekte, eldre, folkemasser eller hele folkeslag. Så lenge den skjulte hånden kan fortsette å dra i trådene spiller det ingen rolle hvilken vei dukken danser. For vi orker ikke lenger fokusere på hvordan vi havnet i uføret og tar gledelig i mot «redningspakken» .

Tro ikke et sekund at vi kommer til å få en annen skjebne så lenge vi lar andre enn oss selv ta egne valg, valgene som påvirker ditt og dine brødre og søstres liv.

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

En ting til Mr Loeg.
«men å drive noen sykehus i Norge volder store problemer».

– Norge har høy standard på sykehus og legevakt. Norge har ikke store problemer med akkurat det punktet. Innlagt på sykehus 3 ganger selv, og kjenner titalls som også har vært innlagt. Topp service og oppfølgning. Om du mener vi har store problemer med sykehusene, bør du igjen, sammenligne med andre land på planeten vår! Det vil alltid være noen som opplever at tink ikke funker, men det betyr ikke at det er store problemer. Takk.

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Jeg jobber som lærer. Har en god og trygg økonomi. Det er fordi jeg prioriterer riktig. Jeg betaler lån på bolig,studielån,mobilregning,strøm,lisens,busskort,kjøper mat og har til og med råd til en tur på byen. Hvordan får jeg til dette? Jo, fordi jeg er fornuftig, bruker energi på positivitet, istedefor å sutre over hvor jævlig vi har det. Jeg er ikke rik akkurat, men klarer meg på en lønn. Er det merkelig?

Alle mine venner og bekjente/normale gjennomsnittsinnbyggere jobber og klarer sef fint og er stort sett happy med livet. Vi lever tydeligvis i forskjellige land.

arifkarim
arifkarim
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Hei, du… Hørt om skattelister og fattigdomsgrensa? Ta en kikk på dette her:
http://www.adressa.no/student/article703561.ece
http://www.familiestiftelsen.no/node/400
http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=31114

At «du» og dine venner har det bra, hjelper ikke tusenvis av nedslitte nordmenn i olje-økonomi.

MessyJazz
MessyJazz
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Go bra til dere alle!

Og når det er sagt (det også…) jobber jeg til daglig med blandt annet å vaske toaletter og gulv og den slags; med andre ord daglig renhold. Ikke er det godt betalt, men jeg ser ikke annet enn at jeg har mer enn nok penger igjen når regningene er betalt til å velte meg på ryggen og klø meg på og kjenne hvor godt gjør! Og når det er gjort kan jeg ikle meg den av gitarene mine som passer best til mitt inneværende humør og gni bluesen ut av øynene på hvem det måtte være. Skulle det da være noe energi igjen i min veltillpassete kropp og sindige sinn, hender det at jeg inviterer venner og familie hjem til meg for en bedre middag med passende tilbehør.

Dette handler om VILJE og om evnen til å PRIORITERE, og mangler man dette, er man kanskje hva mange vil kalle en TAPER!

Jeg vet ikke om jeg er et gjennomsnittsmenneske, jeg avgir ikke min stemme ved valg, og ikke prøver jeg veldig hardt å få til noe spesiellt, derimot syns jeg at 75 år (pluss-minus) er altfor lang tid til ikke å skulle ha det godt! Nå vil sikkert mange søke å feiltolke meg dithen at jeg ikke eier samvittighet, og ikke bryr meg om annet enn mitt og mine, men let i dere selv, ta litt syre eller lignede om det trengs, finn fred med dere selv, og du skal snart se at de dere omgåes med følger etter. Som Ghandi selv sa så flott: Be the change you want to see! ( Eller noe med den ord lyden der)

Be Aware, Don’t Go In There, Don’t Feed The Bear!

Papillon
Papillon
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Jeg blir nesten sjokkert når jeg leser igjennom artikkelen og kommentarene nedover siden her. At Mr.Oslo får så mye kritikk skjønner jeg ikke.
Etter å ha lest flere av kommentarene kan en jo begynne å lure på om vi lever i verdens verste land hvor du er dømt til å mislykkes. De som faller utenfor i samfunnet er stort sett ikke skyld i det selv og det er bare samfunnet sin feil.
Janteloven lever i beste velgående kan en i hvert fall konstatere.

1. Du skal ikke tro at du er noe.
2. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
4. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
5. Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
6. Du skal ikke tro du er mere enn oss.
7. Du skal ikke tro at du duger til noe.
8. Du skal ikke le av oss.
9. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
10. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Etter som jeg har forstått tenker mange her inne på denne måten, kort oppsumert:

Hvis en i Norge i dag gjør det bra økonomisk er en bare en grisk og ekkel kapitalist.
Hvis du jobber hardt og får et bra liv er du bare en materialist som ikke tenker på andre
Hvis du er smart og intelligent er du bare arrogant og hoven.
Hvis du er flink, kreativ og skaper f.eks arbeidsplasser er du fortsatt bare en grisk ekkel kapitalist.
Hvis du har mye kunnskap nytter det ikke å komme her og prøve å forklare, da er du bare kjøpt og betalt med onde hensikter
Har du et ”vanlig” a4 liv med jobb, skatt, familie, lån, er du bare styrt av ”they” og en muppet i spillet deres
Hvis du fortsatt lever a4 livet og prøver å få endene til å møtes har du blitt lurt av samfunnet, blitt en maskin og duger rett og slett ikke til noe
Stiller du et kritisk spørsmål, prøver deg med en spøk kan du banne på at det blir tommel ned.
Får du en alvorlig sykdom og havner på sykehus må du ikke tro at noen egentlig vil hjelpe deg.
Har du flere års arbeid eller studie innen et område må du for all del ikke forvente å få noen som helst anerkjennelse eller respekt.

ares
ares
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Godt råd: Lev etter evne. Er også tidligere student og har også kjent hvordan det er å være blakk. Analysen av min fattigdom som student er ganske enkel. Party! Jeg startet sommerjobben gjerne dagen etter siste skoledag og jobbet gjeren et par uker ut i høstsemestert, hadde tidvis en liten bijobb. Dette var stort sett nok til å leve et «normalt» studentliv med sosial festivas.
Her er dagens studentutgifter:
Dagligvarer: 43.475
Klær og sko: 11.185
Mobil og internett: 9105
Alkohol og tobakk: 4608 + 3882 (8490)
Studentkantiner: 2988
Kafe, pub eller restaurant: 6544
Bilhold: 10.470
Studielitteratur: 4603
Studenter som leier bolig: 39.600
Totalforbruk, studenter som bor for seg selv: ca. 140.000
Totalforbruk, studenter som bor hjemme: ca. 80.000
Utgift nr. 3-6 er utgifter utover det som skal til for å overleve. (bilhold håper jeg er et sjeldent unntak blant dagens studenter). At studenter jobber litt på si og ferier for å oppgradere egen standard er bare rett og rimelig.

Ingunn Sigurdsdatter
Skribent
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Skolevesenet legger opp til konformitet, og har virkemidler for å få til «veltilpasning». «Prioriterer riktig»,-hva mener du med det? I henhold til hvilken norm? Jeg har også vært lærer, på alle nivå, og jeg er også vanligvis glad. Det betyr allikevel ikke at jeg velger en hjernedød og fordummende tilstand av total aksept for det som er groteske forhold i vårt samfunn,-det skal ikke mye til for å se det. Men, jeg tror ikke du har hatt den samme oppvåkningen som gjør at du ser disse tingene. Når du først forstår hva slags grad av manipulasjon du har vært utsatt for, vil du nødvendigvis måtte se ting helt annerledes. Det er for eksempel helt umulig å ha brukt tid på å sette seg inn i omstendighetene rundt 9/11 og så gå tilbake til det vanlige kjente verdensbildet som vi lærer i skolen , hvor Norge er stjerneeksempelet på en nasjon med humanitære hensikter, godt støttet av sin noble allierte som hjalp oss under andre verdenskrig. Disse flosklene som skolen lærer bort og som ikke støttes av annet enn en frammanipulert forståelse av virkeligheten, tjener bare til å skape den konformiteteten jeg nevnte først, samt den tilfredsheten med tingenes tilstand som du stadig nevner. Når vi forstår at ting henger sammen på en helt annen måte, og vi forstår at pensum har blitt utformet for å nå politiske mål, ja, da blir det også lettere å kaste av seg saueflokkmentaliteten.

Loeg
Loeg
13 år siden

Loeg sier: Skal ikke gå i detaljer, men når Mr oslo påstår at narkomane er
uteliggere 0g tiggere av egen fri vilje da må jeg anbefale ham å ta et kurs
i psykologi og sosial skolering. Denne tilstand blir startet i ung alder– kanske
i spebarnalder. Barna blir aldri stimulert, blir ikke lagt merke til eller stimulert
po skole eller i det daglige.
I et egoistisk kapitalistisk system blir en da enten veldig rik, eller ja plasert
på et lavere trinn.
Jeg har sagt mange ganger at jeg ville ikke være ung idag– jeg er født i
1923 og jeg kan gi eksempel fra egen familie om to som har nettop startet
famile. kjøpt hus til noen millioner– og har en husleie og studielån som
gir en husleie på 17000 kr i mnd. Begge har god utdannelse og gode jobber,

men det vil si at den ene lønnen går til husleien. Idet daglige må en leve
med usikkerheten om jobben bli varig f.eks. Blir det god nattesøvn av det?
Har nevnt før at jeg har hus og bil. Men har jobbetet langt liv fordette.
Så ser vi på T.V. et intervju av invandrere hjemme i et fint hus og flott
salongmøbler efter å ha vært noen få år her i landet og så står det en fin
bil utenfor ihagen. For ikke å nevne Mulla Krekar som får politibeskyttelse
og luksushoteller når tilværelsen blir utrygg.
Det er denne skjevheten i vår sosiale tilværelse som vi reagerer på.
Vi kan jo bare lese og studere de andre komentarene som blev til på
grunn av mitt lille innlegg.

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden
Svar til  Loeg

De fleste narkomane er ikke uteliggere, bare så du er informert om det.
Mange av tiggerne er organiserte. Dvs store deler av de øst-europeiske.
Jeg påpeker at de fleste uteliggerne ikke er i stand til å ta vare på en leilighet, selv om de får muligheten.

Selvfølgelig må Mullah Krekar få politibeskyttelse. Vi er en rettsstat!

Uenur
Uenur
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Etter forholdene så fungerer norske sykehus greit nok.Målt i mot amerikanske sykehus er de rene velferdsinstitusjoner.De langt fleste ansatte ved norske sykehus mener absolutt intet vondt,og gjør det de greier for pasientene.Problemet er at nordmenn er usedvanlig syke,og hvorfor de er det kan man lure på.Det er også for lite ansatte,og behovet for ansatte vil garantert øke.Det sitter nå bedriftsledere og leder sykehus de fleste steder.Da må det gå åt skogen.Ved noen sykehus,som bla.i Tromsø sitter det en lege ved roret,og der går det adskillig bedre.
Det man bør sette fokus på er hvorfor folk gjerne blir sykere etter et sykehusopphold enn nødvendig,og i sin tur hvorfor legemiddelindustrien fortsatt får lov til å sponse enkeltleger med all verdens frynsegoder.

Quark
Quark
13 år siden

Ironisk nok er denne tråden et eksempel på at vi har en god del ytringsfrihet her i landet. Prøv å omtale statslederne på samme måten i de fleste andre land i verden.

Ellers prøv å gjøre noe tilsvarende med muslimsk tro som Serrano gjorde da han viste et bilde av et krusifiks senket i urin på Stenersenmuseet i 2000.

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Finner det litt ironisk at du bruker norske aviser osv som kilde. Er ikke disse styrt av staten og Stoltenberg? Er ikke dette desinformasjon?

Svar : SYKEFRAVÆRET ØKER! – Det stemmer. En av grunnene til det er følgende. Vi har det for bra. Har man hodepine, så tar man en dag i sofaen. «Alle» i Norge kjenner jo noen som går på trygd, men som faktisk maler huset eller går på elgjakt. Tilfellet er nesten litt merkelig. Staten tar nesten for godt vare på oss. Sykefravævet er uansett komplisert, men at det er fordi arbeidslivet er for hardt, det skal du lenger på landet med. Vi har 7.5timers arbeidsdag, noe som er luksus om man reflekterer litt. Men om man går i dybden, er det ikke sykefraværet som er det store problemet, men alle på uføretrygd, som ikke burde hatt uføretrygd. Det er det som koster penger.

STOR BOLIGMANGEL HER I LANDET, DER BOLIGPRISEN ØKER!

Hva er problemet? Tror du vi alltid kan ha akkurat antall boliger her i landet? Ja, det mangler boliger. Av den grunn at det flytter mange mennesker til Norge. Du kan senke skuldrene. Boliger vil bli bygd. Markedet regulerer. I byene vil selvfølgelig boligprisene øke eller være konstant. Det er fordi «folk flest» har penger. Dermed skyves prisene til værs. Om du flytter ut av storbyen, har de fleste råd til en plass å bo. Alle kan ikke bo i Oslo sentrum!

MANGE STÅR UTEN ARBEID OG MISTER NÅ JOBBENE SINE!

Mange? tuller du? Om du ser verden før og etter finanskrisen, så vil du se at Norge er ett av landene som har kommet best ut av det. Vi har en meget høy arbeidsaktiv stokk ( om du ser bort ifra de på uføretrygd )

FATTIGDOMSPROBLEMATIKKEN HAR ØKT, FORELDRE TIL SKOLEBARN KLARER IKKE Å BETALE UTGIFTENE SINE!

Det vil alltid være noen som har økonomiske problemer. Men også her er det lett å kjøre på med ansvarsfraskrivelse. Jeg jobber som lærer og kan med hånden på hjertet si jeg har møtt mange » fattige » foreldre, som klager på hvor dyrt alt er, og at man ikke har råd til ditt og datt. Vell. Da kan man først gå i seg selv. Jeg har så mange håpløse episoder, at jeg er ikke helt med på det fattig-opplegget. Men selvfølgelig. noen vil alltid dette igjennom. Uansett hvem som hadde styrt landet.

TIL SLUTT

Du snakker om høye avgifter. Seriøst? Du høres ut som Siv Jensen. Hvis du ser på inntekt/kontra avgifter i Norge, så kommer nordmenn jævlig godt ut.

Igjen: Syting og ansvarsfraskrivelse hjelper ikke. Det eneste som hjelper er å reflektere over følgende……. Se deg, meg, nordmenn og sett oss inn i punktene ovenfor. Deretter ser du for deg deg,meg og nordmenn i samme situasjon, i et annet land. Jeg tror du ville fått en overaskelse!

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Så du vet med sikkerhet, at dine linker er troverdige? Du vet hvem som blir kontrollert og hvem som er uavhengige? imponerende….

Du gav ikke noen svar på kommentaren min.
Ser du ikke poenget mitt?

Ha en ellers fredfull dag :)

Vandalf
Vandalf
13 år siden

Poenget til Mr Oslo, og som han har helt rett i, er at sammenlignet med ethvert annet land i verden så lever de aller fleste nordmenn et liv i sus og dus. Folk flest har trygge jobber, egen bolig og svært mange har 2 eller flere biler, hytte, båt og gjerne en feriebolig i utlandet. Vi er rett og slett en ustyrtelig rik nasjon sammenlignet med nærmest etthvert land i verden. I tillegg skiller vi oss fra andre land ved at rikdommen er forholdsvis jevnt fordelt. Vi har et sosialt sikkerhetsnett som de fleste andre lands innbyggere kan se langt etter.

Dette er et ubestridelig faktum, hverken mer eller mindre!

Når jeg over sier at de fleste nordmenn lever i sus og dus, så gjelder dette materiell velstand. Dette betyr jo på ingen måte at nordmenn av den grunn er spesielt lykkelige. Vi er en nasjon av sutrekopper som hyler og skriker over høye bensinpriser, bompenger, skatter og avgifter og glemmer opp i det hele at sammenlignet med de aller aller fleste andre mennesker på denne kloden så har vi regelrett vunnet i lotto bare ved å være født i dette landet.

Jeg er likevel redd for at vi betaler en høy pris for den materielle velstanden alle synes å hige etter;

Vi har skapt et monster av et samfunn hvor vellykkethet måles utifra sosial status og materiell velstand. For å henge med i forbrukskarusellen må det jobbes mye, både mor og far. Det må lånes penger til hus, bil, båt og hytte. Barna skal ha de siste duppedittene, de feteste merkeklærne og de skal delta på alle mulige kostbare aktiviteter. Tempoet er skrud opp og folk flest befinner seg i tidsklemma.

Vi strekker rett og slett ikke til. Folk møter veggen, blir syke, deppa og utbrent. Dette gjelder urovekkende mange mennesker i dagens Norge.

Og lykken uteblir…. Naturligvis…

Og slik jeg ser det er det ikke rart i det hele tatt. Jeg er nesten fristet til å si at vi er en nasjon av matrielt vellykkede, men ulykkelige mennesker. Folk flest kjenner seg selvsagt ikke igjen i en slik beskrivelse, men det er nok fordi at man ikke har tid til å kjenne etter. Timeplanen til Ola og Kari Nordmann er så tettpakket med jobb, hente og bringe i barnehagen, aktiviteter og gjøremål at man rett og slett ikke har tid til å kjenne etter. Og når man endelig gjør det, så kjenner man seg tom, mørbanket og alt annet enn lykkelig.

Penger og materiell overflod kan selvsagt gi fravær av bekymring, men ikke lykke (den er i så fall kortvarig).

Jeg har vokst opp i et godt og trygt hjem, men fra jeg kom til verden og til jeg var ca 15 år var min familie pr definisjon fattige. Jeg har ikke tatt del i noen forbruksfest som liten gutt og ung mann. Jeg har opplevd tristheten av å måtte være gå i A-klassen den uken min klasse var på spennende klassetur fordi mine foreldre ikke hadde råd til å betale de 1 500 kr det kostet å sende meg med. Jeg har opplevd å gå i klær kjøpt på bruktbutikker mens mine kamerater flottet seg med siste skrik innen merkeklær, og jeg har opplevd å bli hardt mobbet fordi mine foreldre ikke hadde inntekt nok til at jeg kunne være med i idrettslag, korps eller hva det nå enn måtte være, og for at vi måtte gå på sosialen for å i det hele tatt ha penger til husleie og mat.

Selvsagt var jeg trist over dette, men jeg ville aldri vært det foruten. I dag har jeg selv kone og barn, godt betalt jobb, leilighet og bil. Jeg mangler ikke noe materielt sett, heller tvert i mot.

Men intet av den materielle velstanden og såkalte sosiale vellykketheten gir meg ekte lykke. Jeg kan fortsatt huske den intense gleden som liten når vi endelig kunne kjøpe litt snop, eller leie en film eller dra på en av de få feriene vi hadde råd til når jeg var liten. Jeg skiller her mellom gledesopplevelser og lykke for jeg var et lykkelig barn selv om vi var å regne som fattige.

Lykke kommer innenfra den kan ikke kjøpes. Det høres ut som en klisje, men for min egen del så kan jeg skrive under på det.

Så jeg har kjent «elendigheten» på kroppen, Lise, og er det ingen tvil om at det er mange som faller utenfor denne materielle velstanden som de fleste nordmenn opplever, og det kan se ut som om dette tallet er økende. Og da er jeg glad for at det finnes ildsjeler som blant annet deg, som står opp for de svakeste i samfunnet, for det er det jammen meg ikke mange som gjør, dessverre. Tvert i mot. Er man fattig barn i dagens Norge så er virkeligheten brutal. Jeg har kjent det på kroppen. Man blir mobbet, hånet og faller utenfor det gode selskap (been there, done that).

Dette ble langt, og jeg vet ikke helt hvor jeg vil, men poenget mitt er i hvertfall at jeg føler fokus i vårt samfunn er totalt feil. Vi måler lykke og suksess utifra inntekt og materielle goder, og det er en farlig vei å gå, slik jeg ser det…

Og leser du fortsatt ønsker jeg deg og dine en fortreffelig aften!

Luna
Luna
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Du burde kanskje ta av skyggelappene dine, og våkne opp litt. Det er ikke mye av lønnen man får beholde, med alle avgifter på avgifter, forsvinner det meste til staten. Og i tillegg til å gjøre oss syke og fjerner ting som hjelper. Ja, veldig mange sliter her i landet, for politikerne tar fra oss mer og mer. Og de godene vi har hatt , blir mindre og dårligere for hvert år.

Luna
Luna
13 år siden
Svar til  Luna

unnskyld, skulle ha skrevet at dette var til Mr. Oslo!

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Folk går på trygd fordi det er lett å få trygd. Fordi vi har et velferdssystem som belønner sofasitting på lik linje med det å jobbe. Derfor. Håper staten i nær fremtid vil innføre strenge tiltak og evt tilrettelegging for å få trygd.

Avgifter og utgifter. Kan du være mere presis? Jeg betaler alle mine avgifter/utgifter med glede, da disse sørger for et meget bra velferdssystem, selv om trygdordninger ( og mye mere ) kunne vært bedre.

Har du en jobb i Norge, så har du til tak over hodet og mat. Om dette ikke stemmer, så har den aktuelle personen selv malt seg inn i et hjørnet, sannsynligvis.

Det er jo perioder jeg også er dritt lei jobb og regninger, men da tar jeg meg sammen. Bretter opp ermene, og gjør noe med det. Utbrent er relativt. Mange mennesker har fått sydd puter under armene hele livet og er utbrent bare man må jobbe noe overtid. Holder ikke.

arifkarim
arifkarim
13 år siden
Svar til  Mr Oslo
Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden
Svar til  arifkarim

Jeg har påpekt mange ganger, at intet system er perfekt. Du kan finne «skrekkhistorier» innenfor alle felt. Det betyr ikke at det er representativt.
Ja, det er lett å få trygd, og bli på trygd i Norge. Det er lett å få sykmelding også.

Kan jeg ingenting om mitt samfunn? Takk for en tåpelig setning.

Arcturus
Arcturus
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Jeg er stort sett enig med deg i at vi har det godt her i landet. MEN; det er likevel et faktum at det blir større og større forskjeller mellom fattige og rike også i Norge.

Boligmarkedet er et eksempel på dette. Det er blitt mye vanskeligere å komme seg inn på markedet som førstegangskjøper enn det var tidligere, som enslig er det nærmest umulig. Og når det da så og si ikke finnes utleieboliger, så blir presset på markedet stadig større.

Du sier at alle kan ha råd til bolig ved å flytte ut av storbyene. Jada. Men hva skal man jobbe med der som det ikke finnes jobber? Jeg har selv venner som har jobbet på samme sted i mer enn 20 år, og som har mistet jobben i løpet av det siste året. Og det er ikke noe særtilfelle. Nye jobber er ikke å oppdrive.

Det er helt sikkert en del mennesker som sitter i sofaen og ikke «gidder», men egentlig fatter jeg ikke helt poenget med å tvinge syke folk ut i arbeidslivet all den tid det finnes mange friske folk uten jobb? Skal de friske gå på trygd og de syke jobbe, eller?

Du nevnte også noe om å jobbe som vikar. Det kan sikkert være greit for studenter, men når et menneske blir gående som «vikar» i fem år og mer, til luselønn, så synes jeg ikke det er greit lenger. Har forsøkt det selv, og det er sosial dumpning, rett og slett. Utbytting av mennesker.

Jeg er enig i at man bør stå på selv, og ikke forlange å få alt gratis, men jeg synes nok du generaliserer litt vel mye. Det kan være mange grunner til at enkelte ikke orker å jobbe en periode.

I tilfelle du tror jeg snakker for meg selv, så gjør jeg ikke det. Jeg både jobber og har begynt på ny utdanning. Men siden jeg bor i et distrikt der det er billige boliger og ingen jobber, har jeg kanskje litt mer innsikt i hvordan det fungerer her.

arifkarim
arifkarim
13 år siden
Svar til  Arcturus

Hurra, der satt du siste spiker i ret kapitalistisk-styrt samfunn! Folk bestemmer ikke lenger, det er markedet som bestemmer. I storbyer har man jobber, god lønn osv men skyhøye bo-utgifter. I bygdene har du billig bolig, men ingen relevante jobber. Arbeidsledighet i Norge ligger egentlig på over 25 % (nordmenn), over 30 % (innvandrere). At statistikken er så finpusset ved at enkelte arbeidsledige er på tullete navkurs, går på sosialen / annet statlig «støtte», kan en ikke si at de ikke er heltids arbeidsledige. Dagens samfunn er styrt av psykopater, der retten til arbeid er basert på Survival of the fittest…. :D

Arcturus
Arcturus
13 år siden
Svar til  Arcturus

Det er uansett mer fornuftig å gå på NAV-kurs enn å sitte hjemme, om man har tenkt seg inn på arbeidsmarkedet igjen. Er de kursene så tullete, da? Jeg har aldri forsøkt, men har inntrykk av at det er mulig å lære litt av hvert.

Og ja, det er sikkert en del som har havnet på sosialen som egentlig er arbeidsledige og ikke kommer med på statistikken.

Men å bare skylde på myndighetene blir feil. I bunn og grunn dreier dette seg om samfunnsøkonomi, som er såpass komplisert at jeg ikke påstår at jeg har full oversikt over det.

arifkarim
arifkarim
13 år siden
Svar til  Arcturus

Nei, NAV-kurs er bare den medisinen staten har funnet opp for å kurere den stigende arbeidledighetsbølgen her til lands. Folk med helt ulike bakgrunn, utdanning, alder, yrkeskarriere blir sendt til «samme» Nav-konsentrasjonsleire, der testobjekter blir systematisk «trenes» opp for å skrive CV, jobbsøknader og annet tull. Ja, du får 290, kr dagen for enhver meningløsdag du tilbringer deg ved nav-helvete. Men er det verdt det?

Arcturus
Arcturus
13 år siden
Svar til  Arcturus

Lære å skrive CV og søknader må da være gjort på et par timer? Lærer man ikke noe som kan kvalifisere en for en ny jobb? Jøss… Det er kanskje ikke så rart det føles meningsløst.

Bedre å skaffe folk utdanning, da, om det så bare er et kortvarig kurs. Alt hjelper.

torkel
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

«Folk går på trygd fordi det er lett å få trygd. Fordi vi har et velferdssystem som belønner sofasitting på lik linje med det å jobbe. Derfor. Håper staten i nær fremtid vil innføre strenge tiltak og evt tilrettelegging for å få trygd.»

Ja vell, her var det i allefall sterke påstander. Jeg tillater meg selv å svare like bestemt:

Vi har ett velferdssystem som kan kollapse pga folk tror alle arbeidsløse/uføre er «sofasittende slasker». Det at mennesker ikke evner å se problemstillingen fra andres øyne gjør at vi ikke ser de relativt enkle løsningene.

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

arifkarim sier:
18. 02. 2010 klokken 21:28

Ja, vi har det flott i Norg, vi. Skatter og avgifter, feilslått skole og helsepolitikk. Stor arbeidsledighet, dårligbetalte jobber, konstant prisstigning. Livet i Norge for en vanlig mann i gata er et mareritt, med mindre du sitter i armekroken til eliten!

Om dette er seriøst skrevet, så er det ikke verdt å kommentere.

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Svar fra meg:

Skatter og avgifter. Ja, det har vi. Mener du at vi ikke bør ha skatter eller avgifter? De pengene går til: skoler,helsevesen,barnevern,barnehager,veier,vedlikehold,utdanning osv osv…….

Feilslått skole? nevn et skolesystem som er mye bedre enn det norske, eller hvordan det burde vært!
Vi har lån og stipend (luksus), gratis grunnskole/høyere utdanning osv osv

Feilslått helsepolitikk? Nevn et helsevesen som er mye bedre enn det norske!
Vi har sykehus, egenandel,legevakt,fastlege, sykehjem med flere behandlingssintutisjoner. Jeg har mange bekjente som jobber i den sektoren og kan ikke si at de beskriver denne hverdagen.

«livet til mannen i gata er et mararitt»

Ditt liv kanskje, men spør du mannen i gata om deres liv er et mareritt, så du tror jeg du får bakoversveis!

over og ut, fra en som ikke skyver fra seg ansvar og sutrer seg i graven

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

arifkarim sier:
18. 02. 2010 klokken 22:23

Nei, NAV-kurs er bare den medisinen staten har funnet opp for å kurere den stigende arbeidledighetsbølgen her til lands. Folk med helt ulike bakgrunn, utdanning, alder, yrkeskarriere blir sendt til “samme” Nav-konsentrasjonsleire, der testobjekter blir systematisk “trenes” opp for å skrive CV, jobbsøknader og annet tull. Ja, du får 290, kr dagen for enhver meningløsdag du tilbringer deg ved nav-helvete. Men er det verdt det?

Unnskyld, men hvilken verden lever du i? Dette må være det latterligste jeg har lest på år og dag. Hadde det ikke vært for at det var så tragisk, så hadde jeg ledd meg ihjel.
Cv og jobbsøknad er tull? Nav-konsentrasjonsleir? Faen mann. Er du full?

arifkarim
arifkarim
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Sorry mann, jeg drikker ikke…..

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Sorry. Ble bare ekstremt provosert.

arifkarim
arifkarim
13 år siden

Kasteballsystemet = Byråkrati! :D

o
o
13 år siden
Svar til  arifkarim

Hei ! Arifkarim ! Det er enkelt for oss som har skjønt «DET» .
Men NAV sine arbeidskurs er viktige for mange ! Å bli arbeidsløs er for mange , verdens undergang ! All ære kan bli blåst bort , bare fordi man må omprogrammere selv. Har delvis vært der selv det siste året!
Hvis man ikke har verdens største nettverk og familie som støttespillere er det tøft å miste Æren sin som nyttig medspiller i samfunnet = «jobb»
Jeg fikk tilbudet om noe som kalles Reaktorskolen NAV. Aktivt jobbsøk, datakort, trening osv. Viste hele tiden jeg kunne dette fra før. Etter en liten livsskrise hadde jeg mistet en del av Kraften min. Men jeg fikk muligheten til å være i et miljø, der jeg kunne få veiledning, og møte andre mennesker i liknende situasjoner. Jeg ble sett, fikk forståelse, fikk håp osv.
Vi er tross alt sammen med å spille i denne psykokarusellen, men å invistere i Menneskeverdet er et fornuftig byråkrati !
Jeg er heldig som hadde en fast inntekt før min livvskrise oppsto ! Slik fikk med hjelp fra NAV , fred og ro til å omprogrammere meg ! Jeg er evig takkmemmelig for denne muligheten !
Stakkars de som faller utenfor «systemet» . Er man itillegg i en livskritisk situasjon da, så er håpet nesten fullstendig knust. Den eneste trøsten man sitter igjenn med da er slike ildsjeler som Lise . . .

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Jepp, som sagt, det er en umulighet at systemt kan plukke opp alle skjebner,beklageligvis.

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden

Jeg sier ikke at kursene til NAV skal kurere arbeidsledighet. Jeg sier at kursen i regi av Nav faktisk hjelper endel mennesker. Datakurs, lære å skrive Cv, oppdatert på det å søke jobb osv. Dette er tiltak som enkelte har nytte av, men så lenge staten står bak, må jo dette være rævva?!

Jeg ser ingen arbeidsledighetsbølge. Hvor er den?
Se på verden før og etter finanskrisen. Hvordan har Norge kommet seg ut av den knipen? Det skal jeg fortelle deg. Fantastisk bra! Om du sammenligner med konsekvensene av finanskrisen i andre land. Og det må du, fordi Norge er en del av et system. Så ser du at vi har en relativt lav arbeidsledighet ( om du ser bort ifra trygdeytelser )

Kan du ikke holde på en jobb, er det ikke Nav sin skyld, men din egen.
Får du ikke jobb, er det ikke Nav sin skyld, men din egen.

Slutt med den skyldfordelingen!

Det du faktisk sier, er jo at staten skal ordne opp i alt for sine innbyggere. Så enkel er ikke verden.

o
o
13 år siden

Mr Oslo,
Ikke gi meg dårlig samvittighet fordi vi er født inn i dette livet her i Norge !
Klart har våre formennesker gjort et solid forsøk for å skape et «rettferdig» livet for meg i dag !
SIden jeg har arvet Deres ærefulle bidag, gir dette Ingen rett til å Passivisere meg !
Norge er et fantatisk land å bo i ! Men det er da så uenderlig mye bedre vi kan få til !
Det er noe som kalles Magefølelse ! Det er en rettferdighetsmåler ! Begynn å lytt ekstra til denne ! Hver gang det begynner å knytte seg der, skjer det for en grunn!
Har Du et arbeid der denne følelsen blir trigget gang etter gang ? Som oftes tjener man mest penger i akkurat disse yrkene ! Folk flest fikser oppgaven med å kvele og undertrykke dette Gulroten gir tross alt visse økonomiske fordeler hva ? Eller ?
Kast deg uti Livet ! Begynn å Lev ! Det er et tøft valg, men så fantatisk spennende ! Og tenk , her i Norge har Du muligheten til dette akkurat nå ! Det krever noen mnd med redusert inntekt , men er da virkelig penger Alt her i Livet ?
Dårlig magefølelse får man når har utnyttet et annets menneskes friheter ! Og det er knallhardt å faktisk Innrømme dette ! Lag på lag med fornektelse.
Det krever MOT å bli tro med seg selv ! Er Naivt å være Tro med Seg Selv ? Er det naivt å åpne hjertet sitt og begynne å gi ? Er det naivt å tro man kan varme andre fortvilte sjeler ?
Det er Ingen som har Rett til å gi Deg dårlig magefølelse ! Det er essensen av menneskeretten Din ! Å svelge Kameler , nei takk folkens ! Tøy strikken din, men enten så sprekker den, eller så smeller den like hardt tilbake til utgangspunktet
Som regel holder det en god varm klem ! Og et Smil :)
Det er en Magekurator med uante Krefter ! Start med Det !

LEV VEL !

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden
Svar til  o

Jeg har et fantastisk liv. En utrolig gøyal jobb, god økonomi, herlige venner og en familie som alltid er der. Tror ikke jeg kan få det mye bedre, da jeg alltid har et godt humør og fine dager.

At jeg har det knallbra, betyr ikke at jeg ikke kan diskutere:)

o
o
13 år siden
Svar til  Mr Oslo

Gratulerer !
Ta ikke innlegget mitt personlig ! Det var ment som en generell respons på noen av dine innlegg ! Og et innspill på en generell holdning blant alle de heldige !
Du vet så godt hvordan det er å leve et godt liv ! Jeg skjønner at mange her inne på nyhetsspeilet kanskje fremtrer på en litt negativ og delvis en ukonstruktiv måte. «Vi mot «De» (makta)
Men for Oss som har opplevd urett på kroppen, så skapes det en desperat argressjon. Håpet er så langt unna ! Vi ønsker å bedre situasjonen for medmennesker, og ofte er det så enkle grep som skal til, men så lite politisk vilje.
Men det er så lett å falle i forsvarsposisjon, sette ut piggene. Jeg gjør det gang på gang selv. Det er helt naturlig. Vi begge mener vel godt for våre medmennesker !
Så en god klem til deg Mr. Oslo ;)
Og akkurat Vi som er å heldige som lever verdige liv har et ansvar for å spre denne gleden til alle de som ikke har den ?

Mr Oslo
Mr Oslo
13 år siden
Svar til  o

Takk for det :)

BelzeBob
13 år siden

Yes. Viktig å være positiv. Og tenke for seg selv. Ikke være sau i noen flokk.

BelzeBob
13 år siden

Mullah Krekar kan få en fallskjerm. Og få valget mellom å bli sluppet ned over Afghanistan
Zimbabwe eller
Papa Ny Guinea.

BelzeBob
13 år siden

Quark sier:
18. 02. 2010 klokken 20:01

Ironisk nok er denne tråden et eksempel på at vi har en god del ytringsfrihet her i landet. Prøv å omtale statslederne på samme måten i de fleste andre land i verden.

Ellers prøv å gjøre noe tilsvarende med muslimsk tro som Serrano gjorde da han viste et bilde av et krusifiks senket i urin på Stenersenmuseet i 2000.

————————— Yes. Selv syns jeg det er forferdelig at Sionistene (selv er de Talmud-tro Jøder mange av dem) skal pisse på alt som er godt og hellig. Pisse på Jesus Kristus. Jeg holder helt med de to svenskene som ramponerte denne utstillingen når den var i Sverige. Selvforsvar kaller jeg det.

—-Yes. folk her på NS elsker å forsvare muslimer. dessverre skjønner de ikke at om muslimene får bestemme er det over og ut med alt som ligner på ytringsfrihet.

o
o
13 år siden
Svar til  BelzeBob

ååååå så sint Belzebob . . . ;)
Kom til meg ! Jeg kan trøste deg :)
Så skal vi snakke med de dummingene i morgen !
Sånn ja lille Belzeboben min :) åhh
Sov godt !
ok?

« Forrige artikkel

Ytringsfriheten gjelder kun for muslimhets

Neste artikkel »

Nyhetsspeilet treffer Mohyeldeen Mohammad