Du leser nå
De som står bak undersøkelsene av dine meninger og vaner

6 minutter lesetid



De som står bak undersøkelsene av dine meninger og vaner

Det ser ut som Rotschild vil ha spise-, tenke- og levevaner registrert for best mulig markedsutnyttelse.

En vårkveld i april 2010 ble en ung norsk kvinne i midten av tyveårene kontaktet via sin mobiltelefon av TNS Gallup. De ønsket å ha henne med på et spennende prosjekt, og hun kunne vinne flotte premier i prosessen. Hvis hun rekrutterte hele familen sin, ville premiene bli enda større og flottere.

Det hun skulle gjøre var såre enkelt, hun skulle bære på seg så mye som mulig, gjerne hele tiden, en elektronisk liten sak. Den skulle registrere hennes medievaner elektronisk, ved å plukke opp lydløse signaler og koder fra tv, radio og andre kilder som sender ut usynlige elektriske kodede signaler. Om kvelden skulle hun bare sette den ved sengen på nattbordet, sa den varme stemmen fra TNS, og ordne den slik at den videresendte informasjonen hver natt.

Denne aktuelle kvinnen er smart,  hun ser sjelden på TV, og dessuten er hun generelt ikke videre begeistret for den økende overvåkningen i samfunnet. Ei heller etter mildt press fra venner, som ble informert om hennes opplevelse med TNS Gallup, lot hun seg overtale til å motta den elektroniske saken. Hun mente det var nok stråling i hennes omgivelser fra før, og ville slett ikke ha noe å gjøre med dette.

Det som ble resultatet var at tre unge kvinner, til tross for å bli snytt for sjansen til å finne ut om den elektroniske TNS-saken inneholdt GPS i tillegg til å være koblet til GSM-nettet, heller satte i gang med å grave og ble nysgjerrige på å finne ut hvem Norsk Gallup er, hvem de jobber for og hvem som trekker i trådene i ledelsen. Etter en times tid med undersøkelser med laptop over en kaffe, fant vi ut at det er en finstemt og forundelig intrikat forbindelse mellom TNS Gallup, pengefamiliene, internasjonal media -og reklamebransje, britisk etterretning og amerikansk politikk. Kjekt å vite?

TNS Gallup ble kjøpt opp av det britiske kommunikasjonskonsernet WPP i 2008, og i kjølevannet av dette slo de seg sammen med RI Norge høsten 2009.

Først litt fakta: TNS Gallup er Norges største analyseinstitutt og har ca. 130 fast ansatte, samt et intervjukorps på ca. 400 intervjuere. I 2008 fikk WPP med lederen fra 1986, Sir Martin Sorell, sikret seg 80% av aksjemajoriteten i selskapet, og er derfor nå eier av TNS Gallup. Lederen for TNS i Norge heter Gudbrand Jevne. Høsten 2009 slo TNS Gallup seg også sammen med RI Norge (Research International), som et ledd av prosessen i kjølvannet av WPP’s oppkjøp av TNS høsten 2008 kan man lese i en artikkel i nettavisen Propaganda. Både TNS og RI er tungt inne i mediamarkedene i Norden og Europa. Til sammen er de ledende aktører i tilgang på analyseverktøy og nettverk.

Hvem er WPP

WPP sies å være verdens største kommunikasjons –og servicegruppe og et av de seks største reklameaksjeselskapene  med sine 138.000 ansatte og 2000 kontorer i 107 land. De står oppført på Londonbørsen til tross for at deres hovedkontor teknisk sett ligger i Dublin av skattemessige årsaker fra 2008. Man kan velge å tro Wikipedia her – eller ikke. Martin Sorell er for tiden oppført som øverste leder i WPP siden 1987, og har lang fartstid innen reklamebransjen som økonomidirektør for Saatchi & Saatchi fra 1977 til 1985 i forkant av WPP. Med seg på laget i WPP’s ledelse har han blant annet Phillip Lader.

Han ble med i styret i 2001, og har tidligere hatt flere verv som overordnet leder i den amerikanske regjeringen, inkludert en stilling som medlem av presidentens kabinett og som stedfortredende stabssjef i Det Hvite Hus. Før dette var han visepresident i et firma som forvaltet  avdøde James Goldsmiths amerikanske aksjer og var president i prominente eiendomsselskaper.

I tillegg til dette, og en del til som kan leses på WPPs hjemmeside, var han tillitsvalgt i the Atlantic Council – og et medlem av the Council of Foreign Relations. Ellers så er Paul Richardson finansdirektør, Mark Read strategidirektør og CEO i WPP digital, Colin Day -tidligere direktør i Imperial Tobacco fram til 2007, Esther Dyson -ekspert i informasjonsteknologi, Orit Gadiesh – en kvinne som har en Harvard-grad i bedriftsstrategi og sitter i en rekke styrer i internasjonale organisasjoner.

Gadiesh er også medlem av the Council of foreign relations. Stanley (Bud) Morten -tidligere karriere innen bank og investering, Koichiro Naganuma -tyngde fra ledende firmaer innen reklamebransjen, Lubna Olayan -erfaring fra finans i Saudi Arabia og Midtøsten og sitter som rådgiver i The Council of Foreign Relations. Og listen går videre. John Quelch (global bisuness), Jeffrey Rosen(Council OfForeignRelations), Timothy Shriver (Special Olympics, Disney, Fox news, The Washington Post og medlem av the Council of Foreign Relations. Til sist Paul Spencer – en finansmann.

Dette er altså menneskene i styret i WPP, som fra 2008 har eid 80 % av aksjene i TNS Gallupp. Kjekt å vite?

Vi ble jeg litt ekstra nysgjerrige på den overordnede direktør i WPP, Phillip Laden, siden han har en sentral posisjon i WPP. Hans tidligere jobb for James Goldsmith pirret vår utforskertrang. Hvem er James Goldsmith? Etter litt graving fant vi fort ut at denne søkkrike arvingen hang i kretser man lett kan bli nysgjerrig på. Hans første (av tre) ekteskap var med den bolivianske arvingen Maria Isabel Patiño, datter av tinnmagnaten Antenor Patiño og den 3. Duchess av Dúrcal, i den spanske kongefamilien, og fikk et barn med henne.

Hans andre kone, Ginette Lery, fikk han to barn med, men giftet seg på nytt for tredje gang med sin elskerinne Lady Annabel Vane-Tempest-Stewart, som ofte kunne sees i selskap med Lady Diana, datter av 8th Marquess of Londonderry; og fikk tre barn med henne også. En av deres sønner giftet seg med Kate Emma Rothschild (født i 1982), datter av den avdøde Amschel Rothschild og hans kone Anita Guinness av Guinness Brewery familien.

Etter sitt siste ekteskap fikk han ytterligere to barn med sin franske aristokrat-elskerinne Laure Boulay de la Meurthe. Goldsmith døde av kreft som 64 åring. Mer informasjon om alle navnene som nevnes i forbindelse med ledelsen I WPP og deres relasjoner er det bare å grave i selv. Det er litt av noen linker man lett kan avduke mellom de mektige familiene innen bank finans og industri, britisk aristokrati og kongefamilie, amerikansk regjering og etterretning, The Council of Foreign Relations med mer. Hvem trenger vel Henning Mankell etter dette.

Dette er altså litt om menneskene som eier TNS Gallup og RI Norge. Disse menneskene ønsker å finne ut av våre medievaner, vår bevissthet og foreslår og bygger videre på bakgrunn av dette en salgbar virkelighet som skreddersys til oss.

Så ringer altså TNS Gallup min venninne og spør varmt om hun ønsker å være med på en spennende undersøkelse, hvor hun skal bære en mottaker som registrerer lydløse signaler fra tv og radio.

På denne linken, ligger informasjonen i pdf om undersøkelsen min venninne ble invitert med på av TNS Gallup, mot å skulle få flotte premier. Enda flottere skulle premien bli om hun fikk med seg familien sin. Slik jeg ser det har mediahysteriet gått over alle støvleskaft, og en fordummende rekke programmer og idealer presses stadig tettere og tettere på enkeltmennesker.

Det er på tide å opplyse folk om hvem som regisserer dette teateret og som holder seg bak kulissene, slik at folk kan ta informerte valg i de markedsundersøkelsene de utsettes for i sin dyrebare fritid.

Forfatteren innser at det gallopperende mediesamfunnet vanskelig kan jevnes med jorden, men man kan ihvertfall gjøre et forsøk på å opplyse om hvem det er som kontakter deg og din familie i deres naturgitte private sone, for å teste dere på alle mulige måter.

Bli en av de opplyste blant 111.000 månedlige lesere

Hvor godt likte du artikkelen?
Topp
84%
Opplysende
16%
Inne på noe
0%
Usikker
0%
Dårlig
0%
Om forfatter
Laila Clark

Laila er, og har alltid vært, et svært nysgjerrig menneske som søker sannheten om det meste. Hun er pasifistisk anlagt, og mener at nullvekstøkonomi og dypøkologi er framtiden.

40 kommentarer Bli med i diskusjonen

Bli med i diskusjonen

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *