Det er påske, en kristen høytid, i vår verden er vi er omgitt av ekstremisme, brutalitet og smerter. Bør vi spørre oss hvordan vi kan orientere oss? Om det ikke er gjennom tanker om verdenen, tanker så grundige at de klarer å erkjenne det som skjer? Og er ikke erkjennelsen det eneste som kan skyve angsten ut? Erkjennelse av hva som er sant?
Grekerne Sokrates og Platon var opptatt av å finne sannheten, fordi den skapte veien menneskene kunne gå, de to herrene visste det. Det gjaldt å finne en vei selv om det var bekmørket i det indre, selv om det indre landskap var tåkelagt; den som har lest Platons fortellinger om Sokrates, skjønner hva som var ment.
Men ikke bare de to viktige menn levde sine liv for nettopp dette, også den gåtefulle skikkelse Jesus Kristus gjorde det. Hans svorne fiender var fariseerne og yppersteprestene, den politiske makt, fordi de hadde angst de kunne miste den: Deres våpen var brutalitet og hersketeknikker, men også infiltrasjon, list, distraksjon og latterliggjøring. Var disse menn et bilde på fiendene i vårt eget indre? Vårt eget hat, vår egen brutalitet?
Ble Jesus Kristus et forbilde for bevissthet, et indre ståsted utenfor maktens rekkevidde, men nært sannheten? Fordi vi ikke ville bære hat og brutalitet i vår sjel? Kanskje ga Kristi livsvei oss bilde av en voksende bevissthet, hvor frihet og kjærlighet var åndelige områder vi selv kunne erobre, for å komme opp og over den politiske makts instrumenter; splitt og hersk, brutalitet og hat? Er påskenhøytiden med Kristi korsfestelse nettopp for oss et bilde på bevissthetsutvidelse, og døden er floden vi skal reise over, når tiden er inne, til en enda større bevissthet?
Artikkel skrevet av Jakob Nilsen
Skjønner vi hva påsken egentlig betyr? Katolikkene hjelper oss. «Et evolusjonært sprang», «den største mutasjonen, absolutt det mest avgjørende spranget inn i en helt ny dimensjon som det noen gang har vært i livets lange historie og dets utvikling: Et sprang inn i en helt ny orden som angår oss, og som angår hele historien.»
Det framgår av en artikkel hos «Today´s Catholic»:
Pave Benedikt XVI skal ha uttalt det – og mer:
“Jesu oppstandelse handlet om å bryte ut i en helt ny form for liv, inn i et liv som ikke lenger er underlagt loven om å dø og bli, men som ligger hinsides den – et liv som åpner opp en ny dimensjon av menneskelig eksistens … som åpner opp en fremtid, en ny type fremtid, for menneskeheten.”
Det er sterke ord som kommer godt med våren 2025 med mye uro, kamper i Ukraina, folkemord i Gaza, med en ustabil amerikanske president som virker å starte handelskriger som en innledning på større konflikter, enten det går mot våpenbruk i Iran eller en ny verdenskrig.
I Bergprekenen sier Jesus (Evangeliet etter Matteus, 7, 7-11):
«Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for.
Eller hvem av dere vil gi sønnen sin en stein når han ber om brød, eller gi ham en orm når han ber om en fisk? Når selv dere som er onde, vet å gi barna deres gode gaver, hvor mye mer skal ikke da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham!»
Vi får en oppskrift og en metode til å kjempe mot de negative kreftene i Paulus ´brev til efeserne (6, 10-18):
«Til slutt: Bli sterke i Herren, i hans veldige kraft! Ta på Guds fulle rustning, så dere kan stå dere mot djevelens listige knep. For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot makter og åndskrefter, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.
Ta derfor på Guds fulle rustning, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt. Stå da fast! Spenn sannhetens belte rundt livet og kle dere i rettferdighetens brynje, stå klar med fredens evangelium som sko på føttene.
Hold alltid troens skjold høyt! Med det kan dere slukke alle den ondes brennende piler. Ta imot frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord. Gjør dette i bønn, og legg alt fram for Gud! Be alltid i Ånden! Våk og hold ut i bønn for alle de hellige.»
Dette leder oss til påskens budskap og følgene for djevelen og døden, fra Hebreerbrevet 2, 14-18:
«Siden barna er av kjøtt og blod, måtte også han fullt ut bli som dem. Slik skulle han ved sin død gjøre ende på ham som har dødens makt, det er djevelen, og befri dem som av frykt for døden var i slaveri gjennom hele livet.
Det er jo ikke engler han tar seg av. Nei, han tar seg av Abrahams ætt. Derfor måtte han på alle måter bli lik sine søsken, så han kunne være en barmhjertig og trofast øversteprest for Gud og sone folkets synder. Fordi han selv led og ble fristet, kan han hjelpe dem som blir fristet.»
Sammensvergelse mot Jesus
Selve påskedramaet er i korthet, slik de framstår i de fire evangeliene: Jødene påske nærmer seg, omtalt i Lukas som «de usyredes brøds høytid». En sammensvergelse er på gang mot Jesus, overprestene og de skriftlærde vil rydde Jesus av veien, «for de er redde for folket». En Satan farer inn i Judas som går avsted og forteller prestene at han kan utlevere Jesus til dem. Det tas godt imot.
Nattverden
Jesus og disiplene gjør seg klare for påskemåltidet i Jerusalem, som skal bli det siste måltidet. Disiplene og Jesus setter seg etter hvert til bords. Jesus sier: «Jeg har lengtet inderlig etter å spise dette påskemåltidet med dere før jeg skal lide.» Han sier også: «Fra nå av skal jeg aldri mer drikke av vintreets frukt før Guds rike er kommet». Han tar et brød: «Dette er min kropp, som gis for dere. Gjør dette til minne om meg.» Rett etterpå: «Men se: Han som forråder meg, har hånden på bordet sammen med meg.»
Peter forsikrer Jesus om at han beredt. Jesus svarer: «Jeg sier deg, Peter: Før hanen galer i natt, skal du tre ganger ha nektet for at du kjenner meg.» Jesus peker videre på: «For jeg sier dere at det må oppfylles på meg, det ordet som står skrevet: Han ble regnet blant lovbrytere. For det som er bestemt om meg, skal nå fullføres.»
Jesus tas til fange
Jesus og disiplene går til Oljeberget ved hagen Getsemane, Jesus faller ned på kne og ber: “Far, om du vil, så ta dette begeret i fra meg! Men la ikke min vilje skje, men din.” Han reiser seg fra bønnen og kommer tilbake til disiplene som har sovnet.
En flokk med fakler, lamper og våpen ankommer anført av Jesu egen disippel, Judas. “Han kom bort til Jesus for å kysse ham.” Jesus: “Judas, forråder du Menneskesønnen med et kyss?” En av de som er med Jesus tar fram et sverd og hugger øret av øverstepresten tjener. Jesus: “La være med det!” Jesus rører ved øret og helbreder eieren.
Peter fornekter Jesus
Jesus blir ført til øversteprestens hus. Peter følger med. Han slår seg ned ved et bål. En tjenestejente sier: “Denne mannen var også samme med ham”. Peter nekter. En annen kommer med samme påstand rett etter. Peter nekter igjen. En times tid senere kommer påstanden enda en gang. Peter: “Menneske, jeg skjønner ikke hva du snakker om. “ Og så gol hanen. Peter gråter bittert.
Jesus for Pilatus
Det blir dag. Jesus føres fram for det høye råd. De spør: “Du er altså Guds sønn?” Jesus svarer: “Dere sier selv jeg er det.” Så går turen til romernes fremste representant i Jerusalem, Pilatus, som spør: “Er du jødenes konge?” Jesus: “Du sier det”. Pilatus rettet mot overprestene og folkemengden: “Jeg finner ingen skyld hos denne mannen”. De står på sitt: “Han hisser opp folket i Judea med sin lære. Han begynte i Galilea og er kommet helt hit.”
Pilatus sender Jesus til Herodes som stiller mange spørsmål uten at Jesus svarer. Herodes håner ham sammen med soldatene sine og sender ham tilbake til Pilatus.
Pilatus feller dommen
Pilatus kaller sammen prestene, rådsmedlemmene og folket og sier: “Nå har jeg forhørt ham i deres nærvær og kan ikke se at han er skyldig i noe av det dere anklager ham for.” Følgelig vil Pilatus slippe ham fri: “Men til høytiden måtte han gi dem en fange fri. Da ropte alle som en: ´Borte med ham! Gi oss Barabbas fri!” Barabbas var blitt fengslet for mord og opprør. Pilatus står på sitt, men de andre roper: “Korsfest! Korsfest! Korsfest!”. For tredje gang sier Pilatus til dem: “Hva ondt har han da gjort?” Ropene om korsfestelse fortsatte. “Og skrikene deres fikk overtaket”. Pilatus feller dommen, “det skulle bli som de krevde”.
Jesus blir henrettet
Jesus blir ført bort. En mann fra landet, Simon fra Kyréne, må bære korset etter Jesus. En stor folkemengde følger, med mange gråtende kvinner. Jesus sier til dem: “Gråt ikke over meg, men gråt over dere selv og barna deres.”
Jesus blir korsfestet sammen med forbrytere på stedet Hodeskallen. På korset, med innskriften “Dette er jødenes konge”, sier Jesus: “Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør.”
Det blir kastet lodd om klærne til Jesus. Folket ser på, rådsherrene håner: “Andre har han frelst, la ham nå frelse seg selv dersom han er Guds Messias, den utvalgte!”
En av de korsfestede forbryterne spotter ham, den andre: “Jesus, husk på meg når du kommer i ditt rike!” Jesus: “Sannelig, jeg sier deg: I dag skal du være med meg i paradis.”
Jesus dør og blir gravlagt
Omkring den sjette time faller mørket over hele landet, helt til niende time. Solen er formørket. I tempelet revner forhenget. Jesus roper med høy røst: “Far, i dine hender overgir jeg min ånd!” Så utånder han. En mann som heter Josef går til Pilatus og ber om kroppen til Jesus. Han tar kroppen ned, svøper den og legger den i en grav i bergveggen. Kvinnene fra Galilea følger etter.
Jesus står opp
“Ved daggry den første dagen i uken kom kvinnene til graven og hadde med seg de velluktende oljene som de hadde laget i stand.” Men steinen foran graven er rullet bort. De går inn, men kroppen til Jesus er borte. To menn i skinnende klær står med ett foran dem:
“Hvorfor leter dere etter den levende blant de døde? Han er ikke her, han har stått opp. Husk hva han sa til dere mens han ennå var i Galilea. Menneskesønnen skal overgis i syndige menneskers hender og korsfestes, og den tredje dagen skal han stå opp.”
Kvinnene husker, går fra graven og forteller disiplene og andre det som har skjedd. Men de blir ikke trodd.
Samme dag er to disipler på vei til en landsby. Med ett slår Jesus følge med dem, men det er først når han etterpå bryter brødet og gir dem at de forstår hvem han er. Senere i Jerusalem samles disiplene og vennene deres. Med ett er Jesus i blant dem: “Fred være med dere!” De blir redde, men Jesus viser dem hendene og føttene sine og spiser.
Jesus sier: “Det var dette jeg talte om da jeg ennå var sammen med dere og sa at alt måtte oppfylles som det står skrevet om meg i Moseloven, hos profetene og i Salmene.” Videre: “Slik står det skrevet: Messias skal lide og stå opp fra de døde tredje dag, og i hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag, dere skal begynne i Jerusalem.”
Jesus velsigner dem, skilles fra dem og blir tatt opp til himmelen.
Skuffelse i UK etter at det har gått opp for folk at Charles er defender of faiths og ikke defender of faith in Church of England. https://www.gbnews.com/royal/king-charles-easter-message-fury-weak-leadership-christianity
Dette kom opp i 2022, men Charles sa også noe liknende i 1994. Han blir beskyldt for å være «Woke», men han har alltid vært det. Han er også leder for hinduer, buddhister, jøder, muslimer og alle andre trossamfunn. Han er en representant for elite-jødene som ville drepe Jesus og hele bevegelsen rundt ham.
I talen kan det også høres ut som om han hyller det mørke i menneske. Det grusomme og onde som også mennesker står for. Dette er nettopp hva fikentreet forteller. At Gud har skapt begge trær, men at vi ikke har lov til å spise av begge. Kunnskapen om hvordan liv og død henger sammen og driver naturen fremover skal ikke brukes til inntekt for det onde. Det onde er en part av skaperverket, men man skal ikke opptre som guder og utnytte mørke krefter.
Rebbe Schneerson og tyrann Mileikowsky-Netanyahu er også av den samme onde klanen. For hvordan kan man uttale at noen skal fremskynde messias? Det innebærer bruk av ondskap. De dreper barn i Gaza og utrydder folkeslag for å få messias til å komme. Det betyr en verdensfred, og det betyr gjerne en militær leder som gjør det mest avskyelige i Guds øyne. Fordi disse ser på seg selv som guder. Hvis Gud har skapt ondskap så kan de også gjøre det, fordi disse hevder de er skapt i Guds bilde. At man er skapt slik Gud ønsket menneske å være. Men Gud formet Eva og Adam i sitt bilde av leire. De er formet av naturens sameksistens av godt og ondt. Du kan se det perspektivet i fikentrærne, men du skal ikke bruke den kunnskapen om godt/ondt til å manipulere verden rundt deg. Man skal høste av naturen i full respekt. Å ta ut et dyr skal gi smerte og kjennes som et offer, men du gir gjennom ditt offer glede til de du lager fest hos. Den følelsen av offer må ikke manipuleres bort, slik som man lærer i militære. Man skal ikke drepe. Død må aldri bli til en hverdagslig greie. Skaff ditt eget kjøtt for å gi familien fest, og se hva det gjør med deg? Er det ikke stor takknemlighet og respekt?
https://www.israeltoday.co.il/read/lubavitcher-rebbe-after-bibi-comes-the-messiah/
Disse jødene vil drepe det Jesus stod for. På tempelplassen møtte han mange såkalte gentiles. De som står utenfor troen/tempelet. Troen var snudd opp ned og presteskapet solgte Gud til «gentiles». De som regnes som utenfor Guds Rike. Fordi jødene tillater ikke andre å komme inn, men de kler seg gjerne opp for å vise sin dyd, mens de er råtne innvendig. Tempelet er allerede ødelagt. De som står utenfor skal alltid få komme inn. Jesus fortalte at Ordet skulle forkynnes til alle folkeslag og hele jorden skulle bli til Guds Rike.
Disse representerer Satans Synagoge. De står for ødeleggelse og ekskludering. Troen har ikke noe gjøre med kompromiss med Satan. Troen skal man ha i forfølgelse og helt inn til døden, om nødvendig. Ondskap er ikke i menneskets natur. Man skal aldri beundre det mørke i mennesket, fordi det er manipulert og tillært mørke egenskaper. Mennesket kjenner man på ånden som Gud pustet inn i de menneskene som ble formet av leiren. Gjennom gode og onde dager formes mennesket slik som fikenfrukten. Man skal aldri bruke kunnskapen om samspillet i naturen og mellom det gode og onde for å gjøre ondskap for å bringe messias til jorden, hva de enn legger i det. Charles, Karl, eller hva de enn vil kalle det, så er det ikke annet enn antikrist og anti-Gud. Det er tyranni og død som kommer ut av dette utyske. En ondskap som man ikke finner i naturens eget samspill. Grufullt, usmakelig, demonisk vanvidd, som man aldri tenkte verden ville få se.
Hvordan skal du fremskynde messias? Mer barnetårer? Mer lemlestelse? Mer barnedød og mødre som gråter? En gjeng med følelsesløse idioter styrer denne verden.
Ondskap som verktøy for elite-familiers messias? Helt sprengt i nøtta! Koko!
Takk for artikkelen. Og vise ord. Vil sende en takk over eteren til nyhetspeilet for det man har gjort over mange år og at man har vært med å redde tusenvis av Norges innbyggere fra det medisinske eksperimentet og vært et ytringsfrihets tårn mot convid 1984 tyranniet. Og også vist at det finnes opprinnelig medisin samt kurer og helbredelse. Takk og god påske. Stå på.
Samme hilsen til lov og helse. Takk og stå på.
Må også legge til at alle pillarene for det framtidige tyranniet er ASVLØRT;
* 9/11. krigen mot terror bløffen
* Convid 1984 maskerings og koroneringsritualet bløffen.
( virologi bløffen )
* CO2 bløffen og klima svindelen
* Den konstruerte energimangel bløffen.
Når man ser den spirituelle rekkevidden av dette vil man se konturene av de historiske kontroll mekanismene.
Det som holdes unna er derfor viktig. Tildekkingen av 9/11 handler mye om dette.
Jeg har også et påskebudskap og tenkte på hvilken artikkel som ville passe greit. Så hadde denne artikkelen kommet :-)
Det er mye ondskap og bekymring rundt demonisk AI og kriger. Jeg vil prøve å gi et større perspektiv på ondskap ved å bruke Jesus og fikentreet.
Før påsken/passover sendte Jesus speidere foran seg. Man kan kanskje forestille seg at det var mandag etter palmesøndag. Han var sulten og gikk til et fikentre, men det hadde ikke frukt. Dette leder til at han går til tempelet, men finner ikke frukt. Han endevender bordet i tempelet og sier at tempelet blir brukt til å selge Gud og tjene penger på utlendinger/gentiles. Slik vi ser i Jerusalem i dag. Jesus har forbannet fikentreet og tempelet. Fikentreet forvitrer og tempelet blir lagt i grus. Ikke en sten vil stå på en annen. Jesus er han som ble forkynner om i Jesaja, så han vet at han er den avviste profeten og at han vil dø. Peter aksepterer det ikke det, og Jesus sier Peter har djevelen til far, fordi han ikke ser hvordan profetene allerede har lagt frem Guds vilje. Peter gjør setter seg ved bålet fordi det representerer Baal, sammen med hanen. Jødene vil drepe Jesus og Judas gjør som Juda og selger sin bror istedenfor å la ham bli drept. Jesus har gitt beskjed til disiplene om å ikke gjøre hva han har lært dem. De tar penger og kjøper sverd. Romerne vil ta dissidenten med våpen. Jesus healer øret ved å la seg fange. La din vilje skje, ikke min, sa han. Han prøvde å slippe unna jødene ved å bruke romerne. Hans ord har dog blitt holdt gjennom fangenskap hos romerne/Vatikanet. Da han ble drept spurte han hvorfor far hadde forlatt ham. Det viser at han var den som Jesaja snakket om og at det var fars vilje, ikke hans egen.
Påskebudskapet og det store bildet
Fikentreet går helt tilbake til Eva & Adam. Et tre var livets tre og det andre var kunnskapen om godt/ondt. De representerer en god lære og en ond lære. Opprinnelig Sion vs Babylon, men babylonere har stjålet navnet i dag.
Fikentreet har hunnkjønn og hankjønn. Hun gir frukt mens han gir næring til veps. Hun er avhengig av vepsen for å gi frukt. Det er en sameksistens mellom det som er godt og det som er ondt. Man skal ikke ta kunnskap fra treet som dreper og fortærer blomsten, man skal spise av frukten fra hun som gir god frukt. Babylons lære bruker ondskap til å skape sitt globale Babylon, fordi de mener at ondskapen og godheten sammen gir frukt. Babylon vil skape fred ved bruk av drap, frykt, sult, sykdom og alt det som fortærer gode mennesker. Til slutt vil de stå nakne uten frukt og bare gjemme seg bak fikenbladet.
Noa tok en gren fra fikentreet. Det treet skal gi frukt i endetiden. Babylon har det andre treet (kunnskapen som ble holdt gjennom syndefloden). Disse trærne har levd i sameksistens helt til nå. Frukten av det gode treet er avhengig av vepsen og det onde treet. Men når frukten skal høstes (mennesket) så vil treet forvitre.
I landet Gud lovte Moses og følgerne ville det være et fikentre og frukt. Så Moses sendte speidere ut for å se. Tempelet som fikentreet representerer er læren som gjør mennesker til gode i Guds øyne. Tempelet i Jerusalem, Israel vil forvitre og dø fordi det representerer ondskap. Det kan alle se.
Fikentreet blomstrer på våren/påsken og gir frukt midt på sommeren. Så man må se etter vårtegn for å se messias komme. Tempelet representerer fred, og enden på ondskapen. Det er slike tegn jeg kan se og som gjør at denne våren er spesiell.
For dem som lar seg bekymre så vil det store bilde hjelpe. For vepsen tror også at den er i stand til å utslette alt den kommer over. Den ser ikke forskjell på det gode og onde. Det gode fortærer vepsen mens vepsen fortærer det onde. Fra et høyere perspektiv kan man se at vepsen er veldig, veldig små og at dens oppgave er altfor stor. Den gir frukt der den selv tror den dreper alt som er skapt. Derfor må alt det onde som vi ser spille ut, fordi det gir god frukt i Guds Have. Det er opp til oss å være god frukt. Jødenes/babylonernes tempel er Satans Synagoge. Ormeyngel. Den læren vil stå naken mens Guds Ord vil regjere i det lovede landet. Alle ser den nakne sannhet om Israel. Mordere og bedragere. God lære snudd opp ned.
https://snl.no/fiken
Ja, det er opp til oss å velge side.
Mohammad Ali har valgt sin standpunkt og stått imot hard press fra systemets side som truet han med fengsel, straff på10.000$, slutt på hans sportkarriere. De har fratatt hans champion-tittel og amerikansk pass, men faen klarte ikke å knuse hans ånd og tvinge han til å drepe vietnamesere «som ikke har gjort han noe ondt»
Om flere hadde like sterke baller som Ali, ville fred være på Jorden.
Ali kaster til sjakaler rundt seg:
«Mine ekte fiender er her i landet, trengs ikke å dra til Vietnam, Japan eller Kina for å kjempe.
Det samme lærer islam om store Jihad som siste kamp mot sine egne indre demoner.
For fred på Jorden trengs bare å repatriere judar hjem til helvete.
Helvete er ferdig tømmet og klar til mottak av alle 666 millioner judar.
Pappa satan skal servere godt for sitt avkom.