«Ulvenes dal: Palestina» filmanmeldelse

Du leser nå
«Ulvenes dal: Palestina» filmanmeldelse

4 minutter lesetid

«Vi skal hevne alle de uskyldige Tyrkiske aktivistene og vi er ikke i Israel, vi er i Palestina»

Filmen hadde premiere 28. januar 2011 og er den tredje i en serie. De to første het «Ulvenes dal: Irak» og «Ulvenes dal: Gladio». I Valley of the Wolves: Palestine følger vi en gruppe tyrkiske spesialagenter til den sionistokkuperte Vestbredden. Filmen er et friskt pust i actiongrenen hvor vi som regel er vant med å se hollywood-filmer hvor heroiske amerikanere redder verden i fra fæle arabere og grønne busemenn fra ytre rom i skjønn forening. Her får vi se USA/Israel blokken i den skurkerollen de hører hjemme.

Oppdraget deres er en hevntokt etter bordingen av Gaza-flåten våren 2010, hvor ni tyrkere ble drept av IDF. Målet er intet mindre enn å drepe offiseren som hadde ansvaret for bordingen. Filmen er en av de dyreste tyrkiske produksjonene noen sinne, med spektakulære actionscener. Filmskaperene opptrer ryddige ved å skille på jøder og sionistisk statsterrorisme. Filmen spiller mye på symbolske gjerninger, som bla. da den Amerikanske jødinnen som tidligere i filmen ble reddet av Tyrkiske opprørere, spytter en IDF offiser rakt i ansikten rett etter det ble klart at huset til den Palestinske familien hun bodde sammen med skulle meies ned med en bulldoser med et barn i rullestol innestengt. Til tross for at handlingen er fiktiv, er mange enkeltstående hendelser som er basert på virkeligheten.

Selv om filmen høyt, klart og tydelig skiller på sivile jøder, sionistjøder, og staten Israel, har det ikke hindret østerrikske sionistiske jøder i å anmelde filmen for antisemittisme, og filmen har blitt forbudt i Tyskland. Ifølge Raimund Fastenbauer, som hevder å representere de østerriske jødene, oppmuntrer filmen til religiøs vold og fornærmer religiøs tro. Videre heter det at filmen fremstiller alle Israels handlinger som om landet er styrt av en jødisk verdenskonspirasjon. Helt sikkert er det iallefall at Raimund Fastenbauer ikke har sett filmen, da filmen derimot promoterer sunn religion. Jødisk verdenskonspirasjon er heller ikke en del av handlingen i filmen, og heller ukjent er årsaken til at Raimund Fastenbauer forsøker å snike inn zions vise protokoller i en film som handler om Tyrkere som hevne den Israelske drapstokten på konvojen. Det er derimot Raimund Fastenbauer ved sine uttalelser som setter den menige jøde i dårlig lys, siden hun ved sin posisjon skaper et bilde av at Østerrikske jøder er sionister som støtter drapet på Tyrkiske humanitære hjelpearbeidere. Ikke alle jøder hyller drapet på konvojen.

Men at sionistregimet Israel har for mye international makt, og på dette viset gjør skade både utenfor og innenfor Israels grenser ved både infiltrering og pervertering av politikk og religiøse menigheter blir en annen sak. Israels makt over vesten kom bla. godt til syne under den siste Gaza-konvojen i 2011, da Israel på ett eller annet vis klarte å outsource sin sjøblokaden til Hellas. Israel klarte også å presse flere internasionale flyselskap i å blokkere pro-Palestinere fra å benytte deres fly til Palestina. Man er naiv om man tror at Hellas og de andre Europeiske landene ikke ble truet eller utsatt for utpressing.

Det er uholdbart at internasjonale flyselskap og den greske regjering opptrer som Israels lakejer og hindrer konvoj til Gaza med livreddende nødhjelp. Dette er et klart brudd på internasjonal humanitær rett. Det internasjonale samfunn må stå samlet i sin motstand mot Israels brutalitet og manglende respekt for folkeretten. Spesielt viktig er det at aktører i regionen som Egypt, Libya, Saudi Arabia, Tyrkia, Syria, og Iran tar initiativer som kan hjelpe sivilbefolkningen i Palestina og bidra til en varig løsning på konflikten. Partene i konflikten har plikt til å respektere internasjonal humanitær rett. Dette betyr blant annet at de må skille mellom militære mål og sivile og effektivt beskytte sivilbefolkningen. Dette gjør man ikke ved å mure folk inne, kutte strøm og vannforsyning,  isolere dem fra omverdenen, marinere sivile i hvit fosfor, presse ikkestridende tredjepart til å bidra i isoleringen, og gå til angrep og true de som respekterer, samt søker å opprettholde internasjonal humanitær rett, og de som ønsker å dokumentere potensielle overfall. Palestinere har den klare og juridiske rett til å forsvare seg.

Henrettelsen av de Tyrkiske aktivistene har sin pris, og prisen økte betraktelig etter Israel nektet å beklage henrettelsene ovenfor Tyrkia. Tyrkia har kastet den Israelske ambassadøren på dør, avsluttet all militært samarbeid, og varsler nå at deres neste hjelpeforsyninger til Gaza vil bli beskyttet av den Tyrkiske marine. Tyrkia er på mange måter truet av Israel, da de også sliter med kurdisk sionisme som ligner litt på vestens kristensionistproblem. Den Kurdiske sionistiske organisasjonen Israel-Kurd vil gjenreise Kurdistan ved å ta deler av Irak, Iran, og Tyrkia for så å gjøre den nye staten Israkurd til jødenes andre hjemmeland. I tillegg truer Israel med å bevæpne den Tyrkisk-Kurdiske terrorgruppen PKK fordi Tyrkia ikke liker at de plager Palestinere. Det Osmanske riket fall ble regionens undergang, men en ny Osmansk konføderasjon kunne ha bli regionens reddning.

Se hele filmen Ulvenes Dal: Palestina her:

NB: Se filmen først og gi din stemme på filmen ved å klikke på stjernene nederst til høyre.

Bli en av de opplyste blant 111.000 månedlige lesere

Hvor godt likte du artikkelen?
Topp
67%
Opplysende
33%
Inne på noe
0%
Usikker
0%
Dårlig
0%
Om forfatter
Sigr Huginsson

Han har en IT-bakgrunn og har studert historie, religion, filosofi, kultur, og sivilisasjoner fra antikken i snart 10 år. Han er en hverdagsfilosof, amatørhistoriker, og samfunnsanalytiker med glimt i øye.