Du leser nå
Glemte helter i historien: Malcolm X

23 minutter lesetid



Glemte helter i historien: Malcolm X

"He who stands for nothing, will easily fall for anything".

Revolusjonær, borgerrettighets-forkjemper, frihetskjemper og en inspirasjon for de som lever undertrykket eller vil befri de undertrykkede fra undertrykkeren.

Gutten som ville bli en advokat

Malcolms tidlige liv var preget av turbulente tider, både i hjemmet og i samfunnet. Malcolm ble født 19. mai 1925 i Omaha, Nebraska. Hans opprinnelige navn var Malcolm Little, hans far het Earl og hans mor het Lousia. Earl mistet 3 av brødrene sine i voldelige hendelser utført av hvite. Én av dem ble lynchet på offentlig plass. Faren til Malcolm var en menighetsprest og medlem av Universal Negro Improvement Association (UNIA).

En sen natt må Earl bråvekke opp kona og Malcolm med sine 7 andre søsken. Det er noen utenfor, og vinduene knuses en etter en med molotov-flasker og fakler. Mens huset sakte tar fyr fra innsiden, roper en utenfor:  ”Gutt, det er en bra ting vi alle er kristne, det er best du forlater denne byen” en gruppe hvitkledde menn med hvite hetter tredd over hodet stod samlet utenfor huset. Malcolm sin far mente det var et fritt land, og på den tiden var slavelovene oppløst i alle stater og afroafrikanerne var såkalte frie mennesker. Han svarte:

”Jeg er ingen gutt, jeg er en mann og en ekte mann gjemmer seg ikke bak et sengepledd, ta nå disse kulene for sengepleddene deres!”.

Han fortsatt å skrike ”Jeg er en mann!”  Mens han løsnet flere skudd, mengden rei avgårde på sine hester ute et sted i mørket. Familien ble regelmessig trakassert av Ku Klux Klan og oppfordret til å flytte vekk fra området. Mye på grunn av Earl sin aktivitet i UNIA, KKK mente de ”grumset opp trøbbel”.

Det tok ikke lang tid før faren til Malcolm ble drept. Han ble funnet på trikkeskinnene og myndighetenes offentlige uttalelse var at det var et selvmord. Dette var en mann som kjempet for sin familie, og å ta sitt eget liv var ikke hans stil.  Det er klart at han ble ”suicided”. Det er som i mafia-filmene, ”make it look like an accident”.

Malcolm sin familie ble splittet etter at hans mor ble erklært mentalt ustabil og fengslet i 26 år. Hun klarte ikke å forsørge barnene sine da livsforsikringen til Earl ikke ble utbetalt grunnet påstått «selvmord».
Barnevernet grep inn og splittet Malcolm og hans 8 søsken, alle ble sendt på forskjellige fosterhjem. Malcolm fikk de beste karakterer på ungdomskolen, han vokste opp som den eneste ”neger’n” i området.

Han skrev i sin biografi at han ble kalt ”nigger” så mange ganger at han trodde det var navnet hans. Malcolm fortalte lærern sin i 8. klasse at han ønsket å bli  advokat, men lærern mente at det ikke var et realistisk mål for en neger. Selv om Malcolm var den beste i klassen sin.

Smiling KidEtter å ha holdt ut i flere forskjellige fosterhjem flyttet Malcolm til Boston til sin halvsøster i 1941. Malcolm måtte skrape livets harde underflate for å overleve, han fikk seg flere varianter av jobber mens han bodde i Boston. Han endte opp som hans lærer ville han skulle, en skopusser og serivtør på jernbanen. Han hatet å servere den hvite mann på toget, men det betalte greit.

og Malcolm elsket utelivet og fargerike dresser. Han driftet fra by til by og endte opp i Harlem, New York hvor han startet livet som kriminell. Han ble involvert i drugdealing, gambling, lotteri, innbrudd og hallikvirksomhet. Malcolm var virkelig nådd bunnen i sitt liv, men han så ikke på millitæret som en utvei. I 1943 ble Malcolm sendt til sesjon hvor han ble undersøkt av en millitærlege. Han ble erklært mentalt-udyktig for millitærtjeneste ved at han «skuespilte». Det første han sa til legen var:

”I can’t wait to steal us some guns and kill us some crackers”.

Mot slutten av 1945 dro Malcolm tilbake til Boston hvor han og hans forretningsmenn organiserte en rekke serie innbrudd dirrigert mot hvite velstående familier. 12 januar 1946 ble han arrestert av politiet for å ha hentet en stjålet klokke han hadde levert til reperasjon. Butikkeieren ringte politiet fordi klokken var for dyr for en neger. Et par dager senere blir han arrestert og dømt for vinningskriminalitet, innbrudd, våpenbesittelse og tyveri. Han ble dømt til å sone 8 til 10 år i Massachusets state prison. Her nådde Malcolm bunnen i sitt liv.

”Malcolm, ikke spis mer gris og ikke røyk noe mer, jeg skal vise deg hvordan du kan komme ut av fengsel”

De først ukene Malcolm satt i fengslet satt han i isolasjon. Hans ”partner in crime” svimte av når dommeren leste opp 14 forskjellige dommer i rettsaken, de måtte sone 8-10 år i fengsel. Macolom begynte sin soning i voldlig opposisjon. Han sultestreiket og ble banket opp. Han nektet å oppgi fengselsummeret sitt til vaktene under oppstilling.
Slik holdt Malcolm på i flere måneder, helt til han møtte en selvutdannet mann som konfronterte Malcolm. Han het John Elton Bembry og fikk Malcolm til å tilegne seg en stor appetitt for visdom og kunnskap. Malcolm begynte å lese mange bøker , de fleste når lysene i fengselscella var skrudd av.

Han fikk kallenavnet “Satan” siden han var så kritisk mot relgion, han mente at Jesus måtte være svart siden han kom fra et geografisk område hvor det eksisterte mørkhudede menn. Derfor kunne ikke Jesus være hvit, de hvite hadde stjelt historien og erobret verden med den. Malcolm begynte å innse at han levde som de hvite, en gammel vane var å bleke håret med en slags krem som rettet ut krøllene. John Elton Bembry reagerte voldsomt da han puttet “the white mans poison” i håret sitt for å se ut som en av dem.

Noe av det første de gjorde sammen var å lese hele “Oxford Dictionary”. Bembry konstanterte hvor viktig det var å slå «autoritetene» på deres hjemmebane.  slå tilbake mot den hvite mann på alt dem sier, derfor var det viktig å lære alt den hvite mann har skrevet av ord. De gikk gjennom hvert enkelt ord i ordboka. Første var ordet “svart” og det var assosiert med alt det onde og mørke i livet.  Ordet “hvit” var assosiert med alt det gode i livet, “en hvit jul” en “hvit engel” «renhet» osv.

Malcolm byttet navnet sitt fra Malcolm Little til Malcolm X, begrunnelsen var at “Little” var slavenavnet fra en “blåøyd djevel” som den hvite mann hadde gitt han. Der Malcolm opprinnelig kom fra het ingen “Little” så han forlot etternavnet sitt ukjent, som i algebra er X.

I 1948 skrev hans bror Philbert et brev hvor han fortalte Malcolm om “Nation of Islam”.
Malcolm ville ikke melde seg inn i nasjonen før han fikk et svarbrev fra sin bror

“Malcolm, ikke spis noe mer gris og ikke røyk noe mer, jeg skal vise deg hvordan du kan komme deg ut av fengsel”. Etter dette og den resterende tid i sin soning opprettholdt Malcolm en jevn kontakt med Elijah Muhammed, lederen til de svarte muslimene og “Nation of Islam”. Malcolm sin søster fikk han overført til et annet fengsel 1948, hvor det fantes et mye større bibliotek. Etter sine 6 år slapp Malcolm ut av fengselet på prøvetid, ikke mange afroamerikanere slapp ut av fengselet tidligere enn antatt på den tiden. Senere reflekterte Malcolm over hvor fort tiden gikk “Months passed without my even thinking about being imprisoned. In fact, up to then, I had never been so truly free in my life.» Fra biografien hans.

Malcolm hadde iløpet av denne tiden fått sin første åpenbaring i fengselet hvor han så Elijah Muhammed lyse opp forran han i cella, erkjent sitt forhold til Islam, kuttet ut “giften” og renset sin kropp. I 1952 slapp Malcolm ut fra fengselet og dro for å møte den store og siste profeten til muhammed,: Elijah Muhammed.

Politisk agenda, eller Nation of Islam?

Etter Malcolm sin løslatelse i 1952 deltok han aktivt innenfor menigheten.
Dette var en tid hvor negere fortsatt måtte sitte bakerst på bussen, de fikk ikke dele de samme rettighetene de hvite menneskene proklamerte. Rundt om i verden var det rasisme problemer, ikke slik vi opplever idag hvor innvandreren i et land blir utsatt for rasisme av de etniske. Derimot oppførte innvandreren seg rasistisk ovenfor landet de besøkte. Kolonialisme var i stor grad aktivt over hele verden, britene i Asia, Belgia og Italia i Afrika, og CIA(Central inteligence Agency) deltok i flere statskupp verden over, hvor de styrtet demokratisk valgte ledere med sine egene ”statslige-nikkedukker”.

Malcolm ble spesielt kjent under et live intervju om Nasjonen Islam, i 1959 New York.
Tv-programmet het ”The hate that hate produced”. Malcolm ble kjent ovenfor et mye større publikum og nyhetsreportere, aviser og utenlandske reportere benyttet seg av Malcolm X som en uoffisiell talsmann for de afro-amerikanske borgerrettigheter. Han opprettet mange nye menigheter og moskeer rundt om i Amerika, han ble fort assisterende leder i Nation of Islam. Han inspirerte store folkemengder med nasjonens lære, en av dem var Cassius Clay som senere forandret navnet sitt til Muhammed Ali, verdens beste bokser.

Family Man

Malcolm X og familie sammen med Muhammed "butterfly" Ali, som også var muslim.

Han startet hver settning med ”the hounorable Elijah Muhhammed” teaches us….

Malcolm fikk mye makt i lokalsammfunnet, og et æreverdig øyeblikk ble vist i Spike Lee sin historiske film ”Malcolm X” hvor en gruppe mennesker i Harlem hadde samlet seg rundt Malcolm og beskyldt han for å kun bry seg om de svarte muslimene. En afroamerikaner hadde fått juling og lå nær døden under lovens lange arm. Malcolm svarte med å marsjere mot politistasjonen underveis fulgte det med en større folkegruppe. Sammen med menighetens bodyguarder stod flere hundre samlet utenfor politistasjonen.Malcolm krevde at fangen som var utsatt for blind vold og politibrutalitet skulle løslates, dette var høyst uvanlig oppførsel fra afroamerikanere på den tiden. Oppdraget ble fullført og han beordret den store folkemengden til å oppløse seg uten noen form for vold tilstedet.

FBI skjønte at denne mannen hadde for mye makt og det ble opprettet en journal i arkivene. En mann skulle ikke ha så mye makt, men Malcolm inntok den politiske scenen og utfordret det etablerte systemet med sterk kritikk og beskyldte staten for å være rasisitisk. Han mente at apartheim regimet i Sør-afrika var 10 ganger bedre enn den Amerikanske stat, siden de ivertfhall tørte å si at de var rasisitiske mens i Amerika reklamerte mann for Demokrati når de bombet andre land og slo ned på afroamerikanske borgerretighetsaktivister. En forskjell fra den vanlige tradisjonelle Islam og Nation of Islam er at den tradisjonelle sier at det finnes kun en profet som het Muhammed født på 600 tallet. Det vil ikke komme noen flere profeter etter han. I Nation of Islam mente de at en ny profet hadde kommet til jorden. Malcolm fortsatte å preke i Elijah Muhammeds navn helt til han ble satt i karantene i 1963.

1 desember 1963 blir Malcolm spørt om en kommentar angående mordet på president Kennedy. Maclolm svarte at dette var en sak hvor ”Chickens come home to roost”. Han forklarte at drapet på Patrice Lumumba, drapet på borgerrettighetsaktivist Medgar Evers og bombingen av en baptist kirke i Birmingham, Alabama var alle tilfeller hvor ”chickens had come home to roost”. Dette skapte stor strid internt i Nation of Islam som tidligere hadde gått ut og kondolert drapet på John F.Kennedy. Nation of Islam ble nødt til å sensurere og holde sin lyseste stjerne i 90 dagers karantene.
En profet?

Elijah muhammed lederen av Nation of Islam.

Malcolm rettet sitt syn på hjemlandet, han reflekterte hans fars tanker. Afroamerikanere hadde ikke muligheten til å utvilke seg og få like rettigheter. Derfor måtte samtlige 22millioner reise hjem
og bygge sin egen nasjon som de tilhørte. Malcolm reiste på pilgrimreise til Mecca og ble facinert over mangefoldet blant muslimene. Det var hvite,svarte og brune som alle gikk rundt kaaba i Mecca. Han så hvor fredlig de alle levde sammen og fikk et paradigmeskifte i sitt syn på de hvite. Han hadde tidligere nektet hvite mennesker å hjelpe til i organisasjonen hans, hvite mennesker som stod fram med et varmt og godt hjerte med et ønske om å hjelpe til, og forandre det feilslåtte systemet som eksisterte.

Malcolm angret nå over behandlingen han hadde gitt disse menneskene som han mente var rasistisk.Malcolm så også hvordan rasismen eksisterte i mange andre land. Uansett hvor han dro var menneskene undertrykket av den hvite mann, han lærte fort at hans strid mot afroamerikanske rettigheter var spredt over verden i en nok så lignende strid. Han begynte å fokusere på menneskerettigheter som var universale for alle og på den måten fikk hans taler et mye større publikum, hele verden lyttet til Malcolm.

Han reiste til Egypt og besøkte pyramidene, Ghana, Nigeria, Sudan, Etiopia, Tanzania, Marroco, Tunis, Senegal, Liberia og Algeri. Han ble mottatt som en folkehelt av studenter i de forskjellige universitetene. Og ble referert til ”Omowale” som på nigeriansk betyr ”sønnen som kom hjem”.

humble-muslim-sitting-on-the-floor

Malcolm møtte mange lærede i Mekka. Det var her Malcolm forandret sitt syn på hvite

Malcolm dro innom London og Paris på vei hjem i 1965, hvor han deltok i en debatt i Oxford Union (video) hvor emnet var: ”Extremism in the Defense of Liberty is No Vice; Moderation in the Pursuit of Justice is No Virtue». Denne debatten fikk så mye oppmerksomhet at den ble kringkastet av BBC til hele England. Media prøvde så godt de kunne å svartmale revolusjonen til Malcolm med at han ytret om voldig revolusjon, men Malcolm husket godt på hva hans venn i fengselet hadde lært ham og det var å slå tilbake på deres egen historie.

”En revolusjon er som en skogsbrann, den brenner alt i sin vei og de menneskene som er involvert i en skogsbrann. En revolusjon blir ikke en del av systemet, de knuser systemet, de forandrer systemet. Negrorevolusjonen er ingen revolusjon, siden de fordømmer systemet,
også spør dem det fordømte systemet
om å godta/akseptere dem inn det systemet.

Det er ingen revolusjon, en revolusjon ødelegger systemet og bytter det ut med et bedre et.”

”He who does not fight his oppressor, deserves double oppression”

Hva skjedde egentlig med verden på 60tallet?

Gandhi, Bob Marley, Nelson Mandela, Malcolm X, Martin Luther King og John F.Kennedy var alle frihetens og de undertrykkedes talsmenn. De alle hadde samme ambisjoner, som var å løsdrive den undertrykte fra undertrykkeren.
Rasisme var en sykdom som AIDS og HIV og ofte ble den ytret av personer i politisk maktsposisjon. Dette skapte store ”tenketanker” over hele verden og flere idealister hadde en kollektiv tanke om at verden måtte bedres, og før det eventuelt ville bli bedre, måtte det bli verre først. Gandhi og Martin Luther king snakket om ”ikke-Voldlig” revolusjon, mens Malcolm sa” med alle mulige midler” Malcolm møtte Martin Luther King i 1964 for første gang ved en høring om borgerrettighetslov i Washington. De møttes kun i et par minutter, nok til å ta et bilde.

To forskjellige framgangsmåter, et felles mål. Malcolm sa:

“While Martin Luther King was having a dream, the rest of us Negroes are having a nightmare.»

The great MLK

MLK og Malcolm X - Same struggle, different methods.

De ble ofte sett på som voldlige millitanter med anarkisme i blodet av ”mainstream media”

Et 10punkts program, var et dokument hvor de påkrevde land,brød,husly,utdanning,klær, rettferdighet og fred. Og som Malcolm X sa,”By any means necessary” Slike grupper og andre svarte nasjonalistiske grupperinger fikk en operasjonsmappe opprettet hos FBI, hvor hensikten var å nøytralisere svarte nasjonalistiske hatsgrupper og andre dissident grupper. De forhindret sammenkomster av svarte ledere, og svartmalte gruppene som en trussel mot nasjonen for å redusere den voksende støtten blandt befolkningen. Mange ”ikke-voldlige” grupperinger ble satt på denne listen, bla. Martin Luther King og Nelson Mandela som intil 2006 stod på lista.

Etter Malcolm sin hjemkomst fra Mekka, beveget han seg i en politisk ansvarlig retning. ”The Negroo Revolution” og de blodige framgangsmåtene var en del av hans gamle jeg.

Men han stod fortsatt for svart nasjonalisme og at de måtte bygge sitt eget samfunn og selvhjelp, samtidig som de satset på lokalsamfunnsbasert forrettning som belønnet nærmiljøet.
Ved spørsmål om å delta eller stemme på et politisk daværende parti nektet han, det var uaktuelt.
Han ville heller bruke Muslim Inc’s unge og lovende studenter til å analysere og gi forslag, og ut av alt det de har funnet ut vil de foreslå en framgangsmåte i politikken. Han ønsket ikke å bruke de eldre politikerne, da han mente de allerede var blitt infiltrert av korrupsjon.

Noen sitater som reflekterer hans holdninger mot samfunnet som han talte i Organization of Afro-American Unity

UTDANNING:
«utdanning er et viktig element i striden for menneskerettigheter. Det er nødvendigheten for å hjelpe våre barn og vårt folk til å gjennoppdage deres identitet og deretter øke deres selvrespekt»

Utdanning er vårt pass til framtiden, for framtiden tilhører bare de menneskene som forbereder seg for den i dag»

SELVFORSVAR:

Siden selvtillit og selvbevaring er den første lov i naturen, hevder vi Afro-amerikanere rett til selvforsvar. Sammensetningen av den Amerikanske grunnlov klart bekrefter hver statsborger retten til å bære våpen.  Og som amerikanerne vil vi ikke gi opp en enkel rett som garanteres under Grunnloven. Historien til ustraffet vold mot vårt folk viser tydelig at vi må være forberedt på å forsvare oss mot en nådeløs og voldelig rasistiske mob. Vi hevder at i de områder der regjeringen enten ikke klarer eller er uvillige til å beskytte vårt folks liv og eindom,  vil våre folk være innenfor våre rettigheter for å beskytte seg av de midler nødvendig»

«En mann med en rifle eller klubbe, kan kun stoppes av en mann som forsvarer segselv med en rifle eller klubbe»
POLITIKK OG ØKONOMI:

«I utgangspunktet er det to typer makt som teller i Amerika, økonomisk makt og politisk makt, med sosial makt som stammer fra de to. For at Afro-amerikanere å kontrollere deres skjebne, de må være i stand til å kontrollere og påvirke beslutninger som kontrollere deres skjebne: økonomisk, politisk og sosialt. Dette kan bare gjøres gjennom organisasjonen.
Organiseringen av Afro-Amerikanske felleskap vil organisere det afroamerikanske miljøet, bit for bit for å gjøre samfunnet bevist på sine krefter og dets potensiale; vi vil starte umidelbar stemme registrerings aksjon til å omforvandle hver uregistrerte stemme i det afroamerikanske miljøet til en uavhengig stemme. »

“American Dream or the American Nightmare”

Malcolm var iferd med å defragmentere hele det politiske systemet som hadde undertrykket minioritetene i flere flere hundre år.
Revolusjonen han snakket ble tilslutt en byrde for han og familien. Etter å ha forlatt Nation Of Islam startet problemene og samle seg for Malcolm.
Han motok flere dødstrussler over telefonen. Betty X, hans kone fikk ”tell malcolm hes sure as dead” overlevert på røret. Tilslutt klarte henne ikke å svare telefonen lenger. Det var en trist og sær tid for Malcolm og hans familie. Så Malcolm gjorde hva han måtte ”med alle mulige nødvendigheter” for å beskytte seg selv og sin familie.

BY ANY MEANS NECESSARY

Bildet er fra Time Magazine - Malcolm måtte ha beskyttelse etter flere trusler. Et bilde som ble publisert i LIFE magazine 20 mars.1964

Nation of Islam hadde ikke et godt forhold til Malcolm, mange har i ettertid sagt at Muhammed Elijah var minsunnelig på all Media oppmerksomheten Malcolm fikk.Han følte han falt i skyggen til Malcolm. En annen grunn var Louis Lomax’s 1963 om Nation of Islam, kun et av Elijah Muhmammed sine taler ble sitert mens Malcolm fikk 5 taler sitert.

Nation of Islam hadde beordret en av sine menn til å pakke eksplosiver i bilen til Malcolm, heldigvis gikk oppdragstakeren til Malcolm for benådning.

Tross mange av problemene Malcolm opplevde, fortsatte han sin deltagelse i Organization of Afro-American Unity. Han skulle holde en tale 21februar 1965 når det blusset opp forstyrrelser i salen. ”Nigga! Get youre hands out of my Pocket!”. I det Malcolm sine livakter prøver å roe ned den rastløse mannen løper en man forover salen med en avsagd hagle og skyter Malcolm X i brystet. Derretter kommer 2 andre menn med pistoler og i alt treffer 16 skudd Malcolm.
Malcolm blir erklært død kort tid senere på sykehuset.

En svart muslim blir pågrepet på stedet under skytingen, øyevitner pekte ut 2 mistenkte som også ble arrestert senere. De alle ble dømt for drapet på Malcolm X, og de alle var medlemmer av Nation of Islam. Spiste revolusjonen sine egne barn? Som den franske revolusjon?. Eller var det flere hendelser som var oppsiktsvekkende?

Iløpet av få dager etter henrettelsen, blusset det opp en rekke teorier om hvem som hadde mest skyld i hans død. Ledern for Congress of Racial Equality, James Farmer erklærte i en pressekonferanse at lokale narkolangere stod bak drapet, ikke svarte muslimer.

Andre beskyldte New York Police department for manglende beskyttelse og at morderne slapp så lett inn i gallaen. I 1970tallet fikk offentligheten høre om COINTELPRO og andre hemmelige FBI programmer rettet mot oppløsningen av borgerrettighetsorganisasjoner som oppstod på 50 og 60tallet. John Ali en høytstående sekretær ble identifisert som en ”undercover agent” Malcolm X hadde raportert ved flere annledninger at Ali hadde overdrevet og opphisset spenningen mellom ham og Elijah Muhammed. Ali var en erkefiende innenfor Nation of Islams lederskap. Natten før drapet ble John Ali sett med en av drapsmennene, så muligheten for at FBI kan ha hatt en finger med i spillet må ikke utelukkes.
Hvorfor døde John F. Kennedy, Malcolm X og Martin Luther king under et så kort perspektiv?
De alle var på frihetens sti, fiender av dem som gikk på de store løgners motorveier.

John F. Kennedy ga en bemmerkelsesverdig tale (se video) rett før han ble myrdet hvor han advarte samfunnet mot de skjulte kreftene som styrte America bak kulissene.

De 3 profilerte menneskerettighetsforskjemperne fortjener all respekt og ære for deres liv som endte i martyrdom, desverre.
Men deres ord og tanker lever fortsatt den dag idag, snart 50år senere. Malcolm etterlot seg et arv av inspirasjon til de unge som vokste opp uten å ane hva foreldrene deres måtte gå igjennom for den friheten de ble født med. 15.000 – 30.000 møtte opp på begravelsen til Malcolm, kun 1000 fikk plass inne i tempelet da resten måtte stå utenfor. Det var plassert høytallere så alle kunne høre, nyhetskanaler var på plass for å dekke begravelsen Live. Tilstedet var en rekke andre borgerrettighetskjempere som refererte til Malcolm som ”Our shining black prince” og overleverte denne euologien:

«There are those who will consider it their duty, as friends of the Negro people, to tell us to revile him, to flee, even from the presence of his memory, to save ourselves by writing him out of the history of our turbulent times. Many will ask what Harlem finds to honor in this stormy, controversial and bold young captain — and we will smile. Many will say turn away — away from this man, for he is not a man but a demon, a monster, a subverter and an enemy of the black man — and we will smile. They will say that he is of hate — a fanatic, a racist — who can only bring evil to the cause for which you struggle! And we will answer and say to them: Did you ever talk to Brother Malcolm? Did you ever touch him, or have him smile at you? Did you ever really listen to him? Did he ever do a mean thing? Was he ever himself associated with violence or any public disturbance? For if you did you would know him. And if you knew him you would know why we must honor him»

Malcolm etterlot en ideologi som mange plukket opp etter han, det er sagt at han inspirerte the black power movement, the black arts movement, og en spredt bruk av slagord som ”black is beautiful” kan alle finne sine røtter hos Malcolm.

En biograf skrev om Malcolm ved å gi utrykkelse for deres frustrasjon, gjorde Malcolm det klart til ”white America” hva det ville koste dem hvis de ikke etterkom ”black America’s” legitime krav. Mot slutten av 80tallet og begynnelsen på 90tallet ble Malcolm X gjennopplivet i ungdommen som opplevde raseproblemer og politibrutalitet i deres urbane ghettomiljøer. Malcolm ble et Ikon for HipHop grupper som ”Public Enemy”. Bilder av Malcolm ble funnet på Tskjorter og jakker. Han fikk også en gate oppkalt etter seg, og et dusin av skoler, for å minne folket om hvilken tid og strid som fant sted for en kort stund tilbake.

Malcolm Boulevard

Malcolm X etterlot mer enn bare gatenavn.

Vi får bare håpe at menneskeheten har lært fra historien og at vi aldri beveger oss inn i en slik periode igjen. Malcolm minte oss om at de undertrykkede afroamerikanerne ikke var en minioritet, for rundt om i verden var de flere, deres strid var på lik linje med frigjøringene av flere undertrykde folkegrupper i den underutviklede verden. I virkeligheten var de en majoritet.

We want freedom by any means necessary.
We want justice by any means necessary.
We want equality by any means necessary.

“The thing that I would like to impress upon every Afro-American leader is that no kind of action in this country is ever going to bear fruit unless that action is tied in with the overall international struggle”

MALCOLM X.

Bli en av de opplyste blant 111.000 månedlige lesere

Hvor godt likte du artikkelen?
Topp
100%
Opplysende
0%
Inne på noe
0%
Usikker
0%
Dårlig
0%
Om forfatter
Armin Bahrami
En ånd på en kosmisk reise i en menneskelig opplevelse. Kom til Norge fra Tehran som politisk flyktning som 3 åring i 1988. Vokste opp som kristen og ba til Jesus om at han måtte kjappe seg hjem og hjelpe Micheal Jackson i Earth Song. Etterhvert når tenårene var nådd skrev begynte han med raptekster; "Stå opp gud våkn opp vi må snakke! om alle barna der ute som er alene og forlatte. Hvordan kan du la israel drepe et uskyldig barn? Hvordan kan du la en pedofil bli en far ? Stå opp gud våkn opp vi må snakke, hvorfor gir du folk kreft og lar dem dø sakte ?Hvor var du når dem drepte Martin Luther King? Hvor er du gud? Og hvorfor gjør du ingen ting ? Gud har forsovet seg eller fraskrevet ansvaret over til fri-vilje, derfor begynte jeg å gjøre som Jens Bjørneboe tenkte; "DU HAR I ETT OG ALT ANSVARET FOR HVER ENESTE TING SOM FOREGÅR HVOR DU OPPHOLDER DEG"

8
Kommentarer

avatar
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
OttoBelzeBobArmin BahramievilbugnoituloveR Recent comment authors
  Abonnere  
Nyeste Eldste mest stemt
Varsle om
arifkarim
Abonnent
arifkarim

Takk for en fantastisk artikkel! Det har vært flere afro-amerikanere som konverterte til ISLAM pga De Hvites urettferdighet mot den «svarte rasen». Muhammad Ali Clay (Kjente Bokseren) og popstjernen Michael Jackson var også kjent for enten å ha konvertert eller påvirket av den islamske lære.
Muhammads (SAW) siste Hajj-talen (oppsumering av islamske troslære) erklærer alle mennesker som likeverdige uansett kjønn, rase eller tro.
Dette er en viktig pekepinn på de som ennå tror er at Islam har sitt opphav ved den katolske kirken.

noituloveR
Abonnent
noituloveR

Endelig, har ventet på artikkel om frihets-kjempere som man aldri får en ærlig dokumentar om på TV.
Bra jobba Armin.

Malcolm var utrolig smart, og skjønte seg på hva USA skjulte.
Dead prez, som er to såkalte rappere/ frihets-kjempere, har inkludert Malcolm X’ taler i flere av sangene deres.

På slutten av sangen «Politrikks», nevner han at «terrorisme» vil skje, og om vi ikke tror på det, prøver vi blinde oss til den historiske utviklinga til alt rundt oss her på jorden». Han har holdt fantastiske taler.

evilbug
Abonnent
evilbug

Bra artikkel..
Men man glemmer ofte de »åndelige forfedrene» til slike som MLK og Malcom X, nemlig disse »fæle hvite mennene» som John Locke, Thomas Jefferson og John Adams. Nei, ingen av disse gjorde allt riktig, men det gjorde heller ikke MLK og MX. Det var ideene og den moderne defineringen av Frihet disse »fæle blekansiktene» stod for, og de hedres ALLT for lite for det, særlig blandt mennesker som tror at »hvitingene» står bak alt det vonde her i verden. Bl.a. så var faktisk de første slavene som entret Nord-Amerika faktsik hvite Øst-Europeere, som engelskmennene brakte med seg. Onde mennesker, er onde mennesker, uansett hvilken rase/religion de tilhører.
Jeg vil anbefale folk å studere de amerikanske grunnleggerne. Et godt sted å begynne, kan være å la seg inspirere litt.
http://www.youtube.com/watch?v=0o46HB-B-as

arifkarim
Abonnent
arifkarim

Helt Enig Med Deg Armin….
Dine tanker om demokrati psser godt med virkeligheten. Hver gang det oppstod debatt mellom demokrati, monarki, diktatur osv, mente de fleste at ja demokrati er ikke den mest fungerende systemet vi har. Men det er «bedre» enn alt annetvi har prøvd!
Bakgrunen for demokratisk tankegang er jo klart at majoriteten ikke velger sitt eget verste. Det kunne vært sant om majoriteten fikk «sanne» opplysninger om politekere / partier og deres skjulte agenda. Dessverre tier våre medier og istedenfor å informere, skaper de illusjoner om den «virkelige» verden. Når så går hjernevaskede mennesker til valg, er resultatet allerede besluttet via fjerde stats-makt «media».

En annen trussel mot «rettferdig» demokrati idag er «valg» via internett. Det er utrolig enkelt å manipulere stemmer og kødde med valg resultatet. Hvis noen har sett Michael Moore’s Fauhrenheit 9/11, vet de godt hva jeg mener!

evilbug
Abonnent
evilbug

»Grunnleggerne av Usa hadde gode tanker om demokrati,..»
For de som tilfeldigvis ikke skulle vite, så var disse grunnleggerne svært skeptisk til demokratiske styreformer, fordi de visste at »demokratier» er et arnested for tyranner og korrupsjon. Og hvem kan vel ikke igjenkjenne seg i dette i dag? Slik politikerne »våre» utfører »demokratiet», så kan alle si nesten hva de vil, men ikke fanken om politikerne tar hensyn til det.

»Uavhengighetserklæringen og konstitusjonen erklærte alle menn likeverdige, men hva skjedde med Indianerne? Hva skjedde med slavene?»
Etter det jeg vet, respekterte de, i det store og hele, indianerne på den tiden. Det var etter at federalistene igjen overtok makten igjen, på midten av 1800, at man begynte å behadle indianerne som mindreverdige mennesker. Når det gjelder slavene de hadde, så var dette også et komplisert tema blandt dem og ble mye diskutert. I det store og hele anerkjente de også disse menneskenes frihet, men resten av samfunnet var ikke modent nok til forstå dette, og derfor ble diskusjonene omkring dette dysset litt ned. De som er kritikere av grunnleggerne, både med og uten agenda, drar ofte frem dette at de hadde slaver, men faktum er at slavehold/slavehandel var vanlig over store deler av verden på denne tiden, også Europa. men dette holdes det selvsagt tett om fra diverse politiske og geografiske kanter. Ingen tør nesten nevne at f.eks europas’ og storbrittannias’ elite bedrev storstillt slavehandel, de som var så »demokratiske». Dobbelmoralen er skyhøy med andre ord. Når det er skrevet/sagt, så bør det nevnes at Jefferson var usedvanlig snill mot slavene sine, og de skal etter sigende aldri ha manglet noen ting av mat og klær. Rømte det noen, skal de også ha kommet tilbake i en fykende fei, av egen fri vilje, når det endelig gikk opp for dem, hvordan andre slaveholdere ville behandle dem

BelzeBob
Abonnent

Vel… var det ikke han som sa at hvite mennesker er «blue eyed devils»? Dette er noe jeg har litt problem med.

Otto
Abonnent

On occasion of the 40th anniversary of King’s murder, WHO KILLED MARTIN LUTHER KING? Dr. William Pepper at the Memphis, TN, King Assassination Trial http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=1569&start=51#M5075